VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tři hodiny denně staví Jan Tomek model staré oračky

Hradec Králové /ZAJÍMAVÍ LIDÉ HRADECKA - ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ - Sběratel parních strojů o svých exponátech umí poutavě vyprávět a každého rád uvítá. „Na co mít sbírku, když ji nikomu neukážete," tvrdí.

26.6.2013
SDÍLEJ:

Sběratel parních strojů Jan Tomek má ve své sbírce téměř 150 kousků a nové sám vlastnoručně vyrábí.Foto: Deník/ Ondřej Littera

Někdo sbírá známky, pohlednice a jiný zase parní stroje. A to nejen malé hračky, ale i tunové kolosy. Jan Tomek svému koníčku propadl před patnácti lety. Místo trávy a květin má před svým domem více než deseti tunový parní stroj.

Sbírání parních strojů není obvyklým koníčkem. Jak jste se
k němu dostal?
Před patnácti lety mi moje paní darovala model stojatého parního stroje. V průběhu měsíce jsem sehnal další strojek a tak jsem měl dva. Najednou přibyl třetí, čtvrtý. To už mě chytl amok a strojky přibývaly.

Před domem vám stojí obrovský železný kolos. Co je zač?
Je to parní stroj z Cukrovaru Syrovátka, který ještě do roku 2002 fungoval. Což jsem viděl i na videu. Podle něj jsem také vyrobil některé jeho části, které již chyběly.   V cukrovaru pracovaly dva stroje. Jeden skončil v technickém muzeu a ten druhý jsem v roce 2008 sehnal od překupníka. Rozhodl jsem se, že ho nainstaluji před svým domem. Vyrobili ho v roce 1878 a váží 10,5 tuny. V té době byla železnice jen z Prahy do Hradce. Do Syrovátky vlečka nebyla, takže stroj museli přemístit pomocí koní.

Doba páry už přeci jen pominula. Jak získáváte exponáty do své sbírky?
Lidé museli být dříve neuvěřitelně šikovní, když v té době vyrobili takové kolosy. Takových strojů byly všude hromady. Jenže jsme si jich nevážili a všechno roztloukli do sběru. Vím o pár strojích, které někde zahálí, ale lidé je neprodají. Sice jim na zahradě reziví, ale nejde to z nich dostat. Malé modely sháním postupně. Pokud někdo má malý ale i velký parní stroj, který by mu nechyběl, rád se o něj postarám.

Vejdou se vám do domu všechny stroje ?
Mám ve sklepě svoje království. Tam mám všech 136 modelů. Ale i ty velké, těžké potřebují důstojné místo.  Proto buduji v zahradě Industriální pavilon. Bude znázorňovat dílnu z konce 19. století.  Stavba bude postavena ze starých pálených cihel.  Tabulková tovární okna jsem získal z textilky z Doudleb nad Orlicí. Podlaha bude dřevěná. Zkrátka chci, aby to tam vypadalo dobově.

Když by se k vám chtěli lidé zajít podívat, mohou zazvonit?
Samozřejmě. Na co mít nějakou sbírku, když ji nikomu neukážete? Když moje paní vaří, stačí ještě sledovat, jestli se někdo nezastavil u velké mašiny. Pak pro mě dojde do dílny a já dotyčného zájemce o starou techniku pozvu dovnitř. Nedávno mi tu takhle zastavilo patnáct cyklistů z kvasinské automobilky.

Všechny modely samozřejmě nejsou v pořádku. Máte vůbec čas je dát dohromady?
Chtěl bych jednou opravit všechny strojky. Jenže to bych tu musel být dvě stě let (smích).Některé mají malou poruchu, kterou odstraním, když ho získám. Jiné jsou poškozené více, tak je jen očistím a vrátím se k nim později. Přesto se nezdráhám shánět nové modýlky a stroje.

Každý sběratel touží po nějakém speciálním kousku. Máte vysněný parní stroj?
Splnil se mi sen lokomobilou, ale nezdráhám se sehnat další parní stroje. Určitě by se mi do muzea ještě vešly.

Lokomobila? Co je to za výtvor? Jak jste ji získal?
Lokomobily byly parní stroje, které na pole tahaly koně a tam poháněly mlátičku. Buď je vlastnil velký statkář nebo je měla firma, která je dále pronajímala. Dostal jsem typ, že jeden je ve Starém Vestci. Patřily starému pánovi, který měl doma tři. Slíbil mi, že mi jeden  stroj věnuje, ale až je opraví. Loni však umřel. Zezačátku to vypadalo, že budu mít všechny tři lokomobily. V průběhů měsíce se ale rozkřiklo, že tam jsou staré věci a cena šla závratně nahoru. Už jsem myslel, že lokomobil nezískám. V listopadu mě volali, že pokud to chci, tak musím ihned přijet. Mám ji.

Pracujete na nějakém modelu?
Ano. Po každém člověku má na světě něco zůstat. Děti jsem vychoval, dům postavil. Tak už tři a půl roku stavím  dva modely parních oraček v měřítku 1:6. mám odpracováno 3500 hodin. Začal jsem je vyrábět pomocí anglických výkresů. Vše je v palcích, takže míry musím přepočítávat na milimetry. Jedná se o anglický typ oračky firmy Fowler, který se vyráběl od roku 1880 do 20. let 20. století. To byly těžké 19ti tunové parní stroje, které přijely na kraj pole a pomocí lana tahaly napříč pluh. Byl to nejsložitější stroj, který ve firmě vyráběli. Je to vlastně traktor, který jede dopředu, ale navíc  tam je velký převod a buben, který pohání 500 metrů lana. Ještě se chystám vyrobit původní šestiradličný pluh. Už na nich mám odpracováno 3500 hodin. Slíbil jsem si, že každý den na nich budu pracovat tři hodiny.

Jan Tomek
• Narodil se 7. listopadu 1952 v Hradci Králové.
• Bydlí v hradeckých Malšovicích, kde má i své parní stroje.
• Vyučil se dřevomodelářem, vystudoval Střední průmyslovou školu stavební, obor Technické  zařízení budov. Posléze Energetický Institut. Po škole pracuje stále v Tepelném hospodářství HK.
• Celý život se věnuje judu a miluje jachting. Přeplul Atlantik.
• Nejstarší parní strojek má z roku 1892, kdy se začaly vyrábět německé hračkářské továrny.

• Nesnáší překupníky, kteří vyvážejí parní stroje do zahraničí.

Pomozte sběrateli rozšířit jeho expozici

„Pokud někomu doma ve sklepě leží parní stroj jakékoliv velikosti i typu, prosím, dejte mi vědět. Rád ho od vás získám nebo koupím, opravím a vystavím. Také je u mě kdokoliv vítán," žádá sběratel Jan Tomek. A kde ho najdete? Svojí expozici má v domě Na hrázce 363. Případně ho můžete kontaktovat na telefonním čísle 602 245 910 nebo emailové adrese jan.tomek@seznam.cz.

Autor: Jan Pruška

26.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Stát zvedl platy v sociálních službách. Ale kde na ně vzít?

Krajská hokejová liga: Hronov - Nový Bydžov.

Totální selhání Bydžovských: ztratili čtyřbrankový náskok!

Návrat Tomášů M. & H.? Exvotroci zůstanou na severu

Hradec Králové - Ta otázka se nabízí: Nevrátí se? V minulých sezonách patřili mezi hradecké opory. Tomášové Malinský s Holešem však v létě odešli za lepším - do první fotbalové ligy.

Osmnáctimetrový stožár vysokého napětí usadil vrtulník

Královéhradecko, Žacléř /FOTO/ - Osmnáct metrů velký nový stožár vysokého napětí, vážící přes dvě tuny, usadil ve čtvrtek u Žacléře vrtulník.

Staré odrůdy jabloní dostaly novou šanci

Vlkov/ Smiřice - Nové stromky starých odrůd jabloní dosadili v aleji vedoucí od Vlkova k takzvanému Vachkovu mostku Vlkovští spolu se členy Českého svazu ochránců přírody ze Smiřic, kteří tuto akci na jaře letošního roku iniciovali.

Senior vyjel z Pardubic do Hradce. Rychlostní silnicí ale v protisměru

Pardubice/Hradec Králové - Šílenou jízdu seniora v mercedesu musela zastavit až policejní hlídka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT