Přibližně tři měsíce trvala realizace projektu pro lidi na invalidním vozíku. Na čtvrtého září je připraveno slavnostní otevření hned dvou tras v délce čtrnáct kilometrů. Otevření, které začne od dvou hodin na parkovišti u lesního hřbitova, se zúčastní představitelé města, organizací, vozíčkáři i širší veřejnost.

Na realizaci dvou tras se podílelo sdružení Civitas per Populi, Městské lesy Hradec Králové a Klub českých turistů. Ten uspořádal na zbudování cest pro vozíčkáře sbírku ke 120. výročí založení svého klubu. Hradečtí vozíčkáři se mohou těšit na dvě trasy. Modrá vede od lesního hřbitova k rybníku Výskyt a červená z Nového Hradce Králové lesními cestami opět k rybníku Výskyt. Trasy lze vzájemně křižovat. Povrch bylo potřeba upravit. Výhledově počítáme ještě s jedním okruhem. Nějaké úseky je ještě nutné doladit. Projekt bude mít dlouhodobý vývoj. Na cestách je potřeba více bezbariérových WC. Projekt stál řádově kolem 100 tisíc korun. „Projekt jsme se rozhodli podpořit, protože jsme vstřícní obdobným aktivitám a zároveň podporujeme lepší začlenění vozíčkářů do společnosti. Zatím půjde o zkušební provoz na jeden rok, aby byly doladěny případné nedostatky,“ řekl ředitel městských lesů Milan Zerzán.

Zároveň bude nutné za chodu zajistit optimální provoz lesních cest. Ve hvozdu může být špatný signál na telefonu, a pokud by se vozíčkáři přihodil úraz, muselo by zřejmě dojít k nějaké zvukové signalizaci. „Ve městě se tímto směrem dělá dost práce a globálně jsem spokojen. Na druhou stranu je pořád co zlepšovat. Vozíčkář vždy narazí na trasu s bariérami. Třeba na Malém náměstí v Hradci je trochu problém s přechody,“ uzavřel ředitel hradecké společnosti DOSIO Luděk Panenka.

Klub českých turistů, který s hradeckými organizacemi na projektu dvou lesních stezek spolupracoval, má za sebou včetně Hradce čtyři výstavby podobných lesních stezek.

Po zkušebním ročním provozu červené a modré stezky by měla přibýt další, třetí trasa. Do té doby si však vozíčkáři musí cesty pořádně zažít.

„Mohlo by dojít například k situaci, že v lese nebude signál na telefonu, a vozíčkář upadne. V takové situaci by bylo dobré zvolit třeba zvukovou signalizaci. Ale k tomu je právě určen jeden rok zkušebního provozu,“ doplnil ředitel městských lesů Milan Zerzán.

Občané na invalidních vozících tak mohou najít prostor pro odpočinek a relaxaci. Příměstské lesy, kde jsou stezky, jsou dostupné městskou hromadnou dopravou, která linky jedoucí k lesnímu hřbitovu a k Novému Hradci Králové obsluhuje přednostně nízkopodlažními vozy. U lesního hřbitova je navíc parkoviště pro vozy, které převážejí těžce postižené osoby.