„Počet zbytečně zmařených životů je ale stále velmi vysoký," říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Experti ministerstva dopravy totiž v Národní strategii silničního provozu předpokládali, že mrtvých bude ještě o 80 méně.

Na co si dát na českých silnicích pozor, pokud chcete bez úhony dorazit do cíle?

Nezkušení = nebezpeční

Za podstatnou část smrtelných nehod mohou řidiči s čerstvým řidičákem. Ti s praxí do pěti let zapříčinili téměř čtvrtinu „smrťáků".

„Oproti jiným kategoriím je to opravdu vysoké číslo," podotýká Lerch. Loni způsobili skoro 17 tisíc nehod, zemřelo při nich 130 lidí. Řidiči s praxí o pět let delší přitom zabili polovinu lidí, tedy 66.

Aby nováčci na silnicích zvládli potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měli by podle zahraničních expertů odjezdit mezi třemi až pěti tisíci kilometry.

„V Česku přitom v autoškole absolvují maximálně 500 kilometrů," podotýká bývalý šéf Besipu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

„Na nehodách mladých začínajících řidičů se kromě jezdecké nezkušenosti podepisuje také osobnostní nevyzrálost, často jde o vliv vrstevníků, kteří s nimi cestují," dodává Budský.

Smrtící „jedničky"

Rizikové jsou především silnice první třídy. Na nich loni zemřelo 193 lidí, smrtí tak skončila každá 71. havárie.

Důvody? Mnohé úseky jsou přetížené, řada z nich nemá krajnice, chybějí dělící svodidla, v těsné blízkosti silnic rostou stromy.

„Udělá-li na nich některý z řidičů chybu, ostatní nemají moc prostoru k jejímu napravení," podotýká Budský.

K nejbezpečnějším naopak patří dálnice – v přepočtu na ujetou vzdálenost je na nich 5,5krát nižší pravděpodobnost, že se stane smrtelná havárie. Loni na dálnicích zahynulo 42 lidí.

Kdy nevyjíždět

Z policejních statistik se dá vyčíst i to, že nejnebezpečnějšími dny jsou pátek, sobota, neděle a pondělí.

Je to vcelku logické – v pátek a v neděli se lidé přesouvají na chalupy, doprava houstne a za volant usedají i méně zkušení řidiči.

V pondělí zase řada řidičů jede do práce do vzdálenějších míst, kde zůstanou celý týden. V absolutním počtu nejvíc lidí (103) loni zemřelo právě během pondělků.

Z měsíců byly nejnebezpečnější říjen (62 usmrcených), červenec a srpen (po 60 zemřelých).

Viditelní chodci…

Relativně dobrou zprávu mají policisté o chodcích. Loni jich zahynulo 111, nejméně za poslední roky.

V obcích a na osvětlených místech sice obětí neubylo, mimo města a vesnice za tmy ale ano: tam o život přišlo 28 chodců, o deset méně než předloni.

„Což můžeme přičíst zavedení povinných reflexních prvků," míní Martin Farář, vedoucí Besipu.

Pozitivní je i pokles počtu lidí, kteří zemřeli vinou opilých řidičů – a to o deset na loňských 52 usmrcených. Pro srovnání: je to čtyřikrát méně než například na začátku devadesátých let.

Nebezpečné kamiony?

O život loni přišlo méně lidí i v osobních autech, na motorkách či na kolech. Naopak narostl počet obětí v nákladních autech (s výjimkou kamionů).

„Nehodovosti profesionálních řidičů nákladní dopravy jsme si vědomi, letos se na ně chceme zaměřit," dodává Farář z Besipu.

A když už řidiči osobních aut často nadávají na zabijácké „kamioňáky", rozčilují se oprávněně? Nehody způsobené řidiči aut s návěsem skončily 20 mrtvými, všech nákladních vozů 80 usmrcenými. To řidiči osobních aut zabili 370 lidí.   (alx)