Tragický začátek letošního roku

Vyhlášení kampaně mimo jiné podnítily policejní statistiky dopravních nehod, podle nichž v České republice v roce 2012 zemřelo při nehodách celkem 146 chodců a 64 cyklistů. K tragickým nehodám chodců  docházelo nejčastěji právě v listopadu a prosinci.

„Jednou z možných příčin dopravních nehod bylo to, že chodce pohybujícího se po komunikaci řidič zkrátka neviděl," uvedl  policejní mluvčí Jan Čížkovský.

Připomněl, že policie v kraji i letos zaznamenala podobné tragédie. Krátce po novoroční půlnoci  v Jetřichově nepřežil střet s autem mladý muž, který se pohyboval na vozovce. Už o pět dní později obci Záměl zahynula večer pod koly auta třiašedesátiletá chodkyně. Na konci ledna pak v Černilově zemřel v podvečer po střetu s vozidlem dvanáctiletý cyklista a na silničním okruhu v Hradci Králové starší muž.

Podle Jana Čížkovského z většiny výslechů řidičů, kteří se střetli s chodcem či cyklistou, vyplývá, že je neviděli buď vůbec nebo až na poslední chvíli, kdy už nedokázali střetu zabránit.

Reflexní doplňky stojí pár korun

Cyklisté i chodci by proto měli využívat  reflexní a fluorescenční materiály. „Reflexní prvky zvýší viditelnost až desetkrát, tedy jsou vidět až na 200 metrů," podotkl mluvčí.  Podle něj v rámci kampaně lidé kromě informací na téma dobré viditelnosti obdrží od policistů reflexní předměty, například  reflexní pásky, přívěsky ve tvaru reflexní vesty a reflexní tyčinky na dráty jízdních kol.

Tmavé oblečení
Odborníci upozorňují, že přírodní zákony oklamat nelze. Řidič vidí chodce v modrém oblečení na vzdálenost 18 metrů, ale  k tomu aby zareagoval, potřebuje při rychlosti 75 kilometrů v hodině  vzdálenost 31 metrů.
Zdroj: Besip

Už při pondělní dopravně bezpečnostní  akci se policisté vedle kontrol motoristů zaměřili také na cyklisty a chodce. „Při přestupcích přistihli 12 cyklistů, ale u nich i u chodců se zaměřili spíše na vysvětlování," řekl mluvčí.

Podle něj stojí  reflexní  materiály pár korun, k dostání jsou v galanteriích, cykloprodejnách, v obchodech s pracovními a bezpečnostními pomůckami i v e-shopech. „Kdo říká, že nejsou k sehnání, jen se vymlouvá," konstatoval Jan Čížkovský.