Náměstek Drážní inspekce Jan Kučera tvrdí, že pro svá tvrzení o tlacích na „určité“ vyšetření podivné nehody v Moravanech, při které zemřel strojvůdce, má důkazy.

„Můžeme to doložit, máme je písemné,“ uvedl včera pro Deník. „A nepoužil bych jednotné číslo,“ odpověděl na otázku, kolik žádostí o určitý směr vyšetřování poštou obdržel. Obviněním už se zabývá policie.

Naznačil také, že se odesílateli nejsou jen soukromé firmy. Na výslovný dotaz nevyloučil spoluúčast státních orgánů. „Nevylučuji to.“

Jeho slova už v neděli, kdy je odvysilala TV Nova, rozlítila strojvůdce. A poslali ministru dopravy protestní dopis, kde apelují na objektivní vyšetření nehody.

„To je něco naprosto šokujícího,“ uvedl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Na nádraží v Moravanech v květnu narazila lokomotiva do stojícího osobního vlaku, strojvůdce lokomotivy na místě zemřel. Brzy se ukázalo, že na vině nejspíš nebyl strojvůdce, protože návěstidlo mu hlásilo zelenou. Podle vyšetřovatelů vše zřejmě způsobil písek. Ten totiž pomáhal v prudkém dešti brzdit osobní vlak. Tím však odizoloval celou tuto soupravu. Bezpečnostní systém ESA 11, který vyrábí pražská společnost AŽD, pak vyhodnotil kolej jako prázdnou.

Repete v Hulíně

„Jsem si naprosto jistý, že za nehodu může písek na kolejích,“ řekl nedávno odborník na železnici Karel Baborák.

Podobný incident se stal před pár dny i v Hulíně na Zlínsku. Tam se naštěstí podařilo nehodě zabránit.

Právě společnost AŽD je v souvislosti s machinacemi při vyšetřování zmiňována nejčastěji. Její mluvčí Sandra Chvojková podezření označila za nesmyslná.

„Média mají snahu svalovat vinu na náš zabezpečovací systém i přes skutečnost, že dosavadní výsledky různých šetření zavinění ESA 11 nepotvrdily,“ uvedla Chvojková. A zopakovala, že ESA 11 je moderní systém odpovídající nejpřísnějším normám. Možnou chybu na straně zařízení ale výslovně nevyloučila.

Ticho po pěšině

Strojvůdci byli v květnu mezi prvními, kdo ukazovali na zařízení ESA 11 jako na pravděpodobnou příčinu. Podali tehdy trestní oznámení na neznámého pachatele a odmítli zařízení nadále používat. O selhání zařízení však už mluví i Drážní inspekce, která se pak stala terčem nátlaku.

Úřady mezitím slibuji, že podezření z machinací hned po víkensu prošetří. Včera však u korunního svědka, Jana Kučery z Drážní inspekce, nezazvonil jediný telefon z ministerstva dopravy. Jak ticho po pěšině.

Viník musí nést následky, říká syn mrtvého strojvůdce

Byla to tragédie, ze které se rodina strojvůdce Břetislava Demela z České Třebové dodnes nevzpamatovala. Jeho žena, Helena Demelová, se rozpláče při sebemenší vzpomínce na něj. A odmítá jakokoliv jeho vinu.

„Teď chtějí všechno svádět na mrtvého. Ale můj muž byl nesmírně svědomitý a pečlivý. Nevěřím tomu, že srážku zavinil. Chtěla bych aspoň odškodné,“ pláče žena.

„Nechci dělat předčasné závěry. Počkám si na konečné vyšetření nehody. Ale pokud se ukáže viník, kdo za srážku může, musí si nést následky,“ přidal se její syn, Ondřej Demel.

„Je to hrozné. Umřel nejen můj táta, ale i dědeček mého syna. Chlapec byl do něj blázen,“ dodal.

České dráhy sice po tragédii v Moravanech přijaly kvůli pískování řadu bezpečnostních opatření, ale ta se ukázala jako nedostatečná.

Řeč je především o nařízení povinného používání tzv. špalíkových brzd u kratších souprav. To jsou brzdy, které jsou schopny písek, který způsobuje odizolování vlaků od zabezepčovacího systému ESA 11, z kol vagónů setřít.

Jenže špalíkové brzdy měla i „ztracená“ souprava při nedávném incidentu v Hulíně, jak zjistil Deník. Byly jimi vybavené dva vagony. A přesto nepomohly. Tedy se naštěstí nehoda z Moravan neopakovala, srážce se včas zabránilo.

„Je to pravda, vlak v Hulíněš měl špalíkové brzdy. Souvislosti se šetří. Špalíkové brzdy jsou ovšem jen jedním z přijatých opatření,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.