Dvanáct informativních radarů městské policie může být celkem na třiatřiceti místech.

Informativní radary, kterými jsou od února osazeny pardubické ulice, „nutí“ řidiče stáhnout nohu z plynu. Přispívají tak ke zvýšení bezpečnosti dopravy v nejexponovanějších místech.  

„V některých úsecích řidiči v reakci na blikající obrazovku zpomalí vozidlo i o více než 10 kilometrů v hodině. Podstatně tím zvyšují šance chodců na přežití případného střetu s automobilem. Řidiči, kteří dopravní předpisy nerespektují, bohužel zůstávají kvůli legislativě nepotrestáni,“ sdělila Nataša Hradní z oddělení vnějších vztahů Magistrátu města Pardubic.

„Potvrzuje se nám to, s čím jsme do nákupu těchto měřičů šli, tedy že psychologicky působí na chování řidičů. I malé zpomalení rychlosti přitom může zachránit lidské životy. Je prokázáno, že při kolizi chodce s vozidlem jedoucím rychlostí 50 km v hodině přežije střet zhruba 20 procent chodců, při rychlosti 60 kilometrů ještě třikrát méně. Se snížením rychlosti na 40 až 50 kilometrů v hodině se šance chodců na přežití zvyšuje na 50 procent. Při třicetikilometrové rychlosti vozidla přežije střet 90 procent chodců,“ řekl ředitel pardubické městské policie Petr Kvaš.

Dvanáct informativních radarů, které město zakoupilo letos na jaře, může být rozmístěno na 33 místech. Stanoviště byla vybrána právě s ohledem na bezpečnost chodců. Na některých jsou radary umístěny trvale, na jiných se v nepravidelných intervalech střídají. Ze záznamů deskových měřičů rychlosti je možno vyčíst i informace o frekvenci dopravy v určitých úsecích i časech a podobně.

Například v září byla podle záznamů nejfrekventovanější i „nejrychlejší“ pardubickou ulicí Pražská. Od 5. do 25. září jí projelo více než 160 tisíc vozidel. Přestože řidiči u radaru zpomalili v průměru o více než čtyři kilometry, jezdí tu průměrnou rychlostí 54,3 kilometrů v hodině.

„Největší hříšník se v tomto období úsekem prohnal rychlostí 161 kilometrů v hodině,“ doplnila Nataša Hradní.

U každého projíždějícího vozu je zaznamenána rychlost při vjezdu do dosahu radaru, rychlost při opuštění dosahu radaru a čas průjezdu. V libovolném časovém období pak není problémem vysledovat počet vozidel.

„Je možno vytvořit grafy počtu projíždějících vozidel podle rychlosti a počty průjezdů vozidel v čase, ale i průměrné rychlosti tak, jak se mění v průběhu dne. Velmi jednoduše tedy lze zjistit, kdy a kde řidiči nejčastěji překračují nejvyšší povolenou rychlost a podobně,“ dodal ředitel městské policie.

Městská policie instalací informativních měřičů učinila důležitý krok k bezpečnosti chodců. Bohužel nemůže udělat další krok, postihnout řidiče nerespektující rychlostní limity.

„Na to potřebujeme jako důkaz záběry z laserového radaru, ale ten podle stávající legislativy nesmíme použít mimo úseky vymezené dopravními značkami. Jejich instalaci ale nepovažuji za šťastnou. Jako bychom říkali, za značkou už dopravní předpisy dodržovat nemusíte, a to se mi zdá nebezpečné,“ uzavřel Petr Kvaš.