Silnice z Hradce Králové do Lovčic patřila k nejnebezpečnějším v celém Česku. Počet  nehod  na komunikaci dlouhé přibližně 35 kilometrů byl alarmující,  ročně při nich  zahynuly nebo se těžce zranily desítky lidí.

Čtyři mrtví u Lovčic

Podle údajů policejního prezídia si silnice v roce 2003 vyžádala osm obětí, o rok později se jejich počet zvýšil na devět. V roce 2005 zde policie zaznamenala čtyři mrtvé.

K nejhorším patřila havárie v červnu roku 2004, kdy se u Lovčic srazil kamion a osobní auto s polskou poznávací značkou. Tři cestující z osobního vozidla, mezi nimi jedno dítě, zemřeli na místě, další pasažér podlehl zraněním v nemocnici.

Policisté však upozorňovali, že za některé nehody silnice nemohla, rozhodující byly chyby řidičů.

Sestupný trend

Dlouho očekávaný úsek dálnice  D11 do Poděbrad byl otevřen na konci roku 2006.Toho roku bylo na „silnici smrti" zaznamenáno 78 dopravních nehod, při nichž zahynulo osm lidí. Už následující rok však klesl počet nehod na 29 havárií a počet  mrtvých se snížil na dva.  Na dálnici téhož roku zemřel jeden člověk. Vyplývá to z hasičských statistik.

„Počty nehod na obou komunikacích jsme začali evidovat v roce 2006, abychom měli srovnání," řekla mluvčí královéhradeckých krajských hasičů Martina Žahourková.

Slibný sestupný trend pokračoval i ve dvou následujících letech. V roce 2008 zahynul na I/11 jeden člověk a dálnice D11 byla zcela bez smrtelných úrazů, o rok později byla statistika zcela stejná.

Osudný střet

„Provoz na silnici I/11 je sice slabší, ale řidiči by měli být při jízdě po ní stále opatrní," varovali tehdy policisté.

Na jejich slova došlo v následujících dvou letech, kdy se  počet tragických nehod opět zvýšil. V roce 2010 si havárie vyžádaly čtyři lidské životy,  o rok později to bylo dokonce sedm lidí. Bilance se tak opět přiblížila době, kdy v regionu nebyla dálnice.

Na tragickém výsledku roku 2011 se podepsala především zářijová  havárie u Obědovic. Řidič polského kamionu tam předjížděl v místě, kde je to zakázáno, a bočně se srazil s protijedoucím vozem  Škoda Felicia. Náraz felicii roztočil a odhodil do protisměru přímo před jiný projíždějící kamion. Srážku nepřežili čtyři muži z felicie ve věku 18 až 30 let, pátý se těžce zranil.

V následujících letech se počet obětí opět snižoval, v roce 2012 zahynuli tři lidé, loni zemřel jeden člověk.

Nový úsek dálnice je relativně bezpečný, zatím nejhorším obdobím byl rok 2010, kdy  si nehody vyžádaly tři oběti. O rok později zemřel jeden člověk, rok 2012 byl bez smrtelných nehod. Loni na dálnici přišel o život vojenský řidič, který havaroval cestou na vojenské cvičení .

Dálnice D11 se staví od roku 1978. Podle plánů by od Hradce Králové měla pokračovat dál k Jaroměři a poté k polským hranicím. Na její stavbu však zatím chybějí finanční prostředky.

Srovnání nehod: silnice č. 11/D11
rok            2006    2007    2008     2009    2010    2011    2012     2013

nehody      78/6*   29/41   38/54   39/36   26/31   31/14   21/22   43/28
usmrceno   8/1 *     2/1       1/0       1/0         4/3       7/1       3/0        1/1
zraněno      61/6*   36/41   29/42   39/28   24/22   23/15   15/10   34/25

*) D11 byla otevřena v prosinci 2006                             (zdroj: HZS ČR)