Vlak s osmdesáti pasažéry narazil v úterý večer do stojícího nákladního vozidla. Nehodu zavinil řidič náklaďáku, který bezohledně vjel do kolejiště na červenou. Sedmapadesátiletý cizinec jedoucí směrem na Nový Bydžov stačil z vozu před nárazem vyskočit a dostat se z kolejí do bezpečí.

Kamion s návěsem vjel do kolejiště a zůstal mezi závorami uvězněný. Řidič vyvázl na poslední chvíli. Hazardující šofér neohrozil jen sebe, ale i osmdesát cestujících vlaku. Do stojícího kamionu totiž vzápětí narazil vlak jedoucí z Hradce Králové na Prahu. Lokomotiva se zaklínila přímo do pravého boku náklaďáku.

Předběžná škoda na vlaku je 250 tisíc korun, na nákladním vozidle vznikla škoda 2,2 milionu korun. Oprava poškozených kolejí, pražců a výhybky bude stát dalších 150 tisíc korun.

Policie zahájila trestní řízení kvůli podezření z obecného ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou, která se může vyšplhat až na pět let.

„Řidič porušil důležitou povinnost, vyplývající z jeho povolání tím, že nerespektoval zákon o provozu na pozemních komunikacích, vjel přes zákaz na železniční přejezd a vystavil tak nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví asi 80 osob cestujících ve vlaku,“ uvedla za policii Lenka Burýšková. Podle policie řidič kamionu nebyl pod vlivem alkoholu a příčinou nehody nebyla technická závada.

Otázkou je, jak podobným nehodám předejít, když řidiče nezastaví červená ani padající závory. Možností je rizikové přejezdy úplně zrušit. Toto řešení ale není možné všude. Další možností je na silnici s přejezdem zakázat vjezd nákladním vozům.

Kamion versus vlak. Nevyhraje nikdo
Vjezd náklaďáku na červenou do kolejiště mívá fatální následky, přesto řidiči riskují. Jedna z nejtragičtějších nehod se stala v červenci 2015 ve Studénce na Novojičínsku, kdy při srážce polského kamionu s Pendolinem zemřeli tři lidé a další utrpěli zranění. K vážné nehodě málem došlo na stejném místě o pár měsíců později. Náklaďák také zůstal mezi závorami, řidič se však naštěstí rozjel a závoru prorazil.

Michaela Horynová