Od prosince je to už třetí vícenásobná tragédie na železničním přejezdu ve východních Čechách.

V Letohradě na Orlickoústecku včera ve čtvrt na osm ráno smetl osobní vlak z Pardubic do Polska Škodu Felicii. Čtyřiasedmdesátiletý řidič a o rok mladší spolujezdkyně byli na místě mrtví. Proč šofér přehlédl na přejezdu bez závor houkající červenou signalizaci, která podle drážní inspekce fungovala, není jasné.

Provoz na trati byl zastaven celé dopoledne. Tragédie se stala na poměrně přehledném přejezdu mezi Letohradem a místními částmi Orlice a Kunčice. Jedinou slabou stránku přejezdu je, že se k němu silnice sváží z obou stran.

„Řidič vjel na přejezd, vlak do vozu narazil a strojvedoucí dokázal soupravu zastavit asi až 500 metrů za přejezdem," uvedla policejní mluvčí Lenka Vilímková. Ve vlaku cestovalo 20 lidí a dva zaměstnanci drah, nikomu z nich se nic nestalo.

Jako málo pravděpodobná příčina se zdá oslnění řidiče sluncem, jel totiž z místní části Orlice do Kunčic, tedy jihozápadním směrem. Ozářena ale od ranního slunce mohla být právě světla přejezdové signalizace. Vše ukáže až vyšetřování.

Veškerá doprava po nehodě jezdila po objízdných trasách, kterých je v Letohradu hodně. Navíc není doprava ve městě hustá. Vlaky nahradily dočasně autobusy.

„Škodu drážní inspektoři vyčíslili na 170 tisíc korun, z toho 120 tisíc korun na vlaku a 50 tisíc korun na zabezpečovacím zařízení. Škoda na autě zatím vyčíslena nebyla," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Smrtelných nehod na přejezdech v posledních  měsících strmě přibývá. Na začátku července zahynula dvoučlenná osádka osobního auta na přejezdu mezi Jaroměří a Českou Skalicí. I zde se jedná o přejezd bez závor, ale se světelnou signalizací. Vlak smetl auto v rychlosti 75 km/h.

Ještě větší tragédie se stala vloni na začátku prosince u Rané na Chrudimsku, kde pod kola vlaku vjelo auto s dělníky, kteří shodou okolností na trati pracovali. Jen si během dopolední „šichty" chtěli zajet do sousední vesnice pro svačinu… Tři spolujezdci (29, 45 a 65 let) byli na místě mrtví. Přežil jen 24letý řidič…  I zde šlo o přejezd bez závor.

V celém Česku se od ledna do konce června stalo už 82 kolizí aut s vlakem, což je o čtyři více než za stejné období loňského roku. Nejčastěji to byly právě nehody na železničních přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor, a to celkem v 33 případech. Celkem při nehodách na přejezdech zahynulo 21 lidí, zatímco v prvním pololetí loňského roku jen devět.

Střety na železničních přejezdech ve východních Čechách(rok / nehod / usmrcených)
Tragická nehoda na železničním přejezdu v Letohradu.
2009     32    6
2010     35    8
2011     24     5
2012     30    8
2013     19    5
2014     18    1
2015     17    4
(zdroj: Drážní inspekce)