Cestáři byli v permanenci celý den, a byla to vpravdě sisyfofská práce: sotva vozovky prohrnuli, silný nárazový vítr je vzápětí opět zavál.

Vůbec nejhorší situace byla na Jičínsku a Vysočině. „Silnice druhé a třetí třídy jsou místy kvůli sněhovým závějím a jazykům jen obtížně průjezdné,“ hlásil odpoledne dispečer jičínských silničářů. Státovku na Jihlavu u Trhové Kamenice na Chrudimsku ucpaly v kopci uvízlé kamiony a silnice byla průjezdná jen v jednom směru. S velkými potížemi se dařilo cestářům udržet sjízdné komunikace ve Svitavách. Překážkou bylo odpoledne vedle silného větru také husté sněžení. Problémy se nevyhnuly oblasti Králického sněžníku, silničáři doporučují nevyjíždět do hor bez sněhových řetězů.

V Roudnici na Hradecku ledovka způsobila tragédii, pod koly kamionu tady zemřel 85letý řidič protijedoucího osobního auta. Problémy měla i železnice. Hodinu a deset minut měl odpoledne zpoždění rychlík z Liberce přes Hradec do Pardubic, s menšími skluzy se potýkaly i dálkové spoje na hlavním koridoru. Osobní vlaky naproti tomu celý den jezdily víceméně včas.

Největší přívaly sněhu ochromily Krkonoše. V Peci pod Sněžkou za jediný den nachumelilo půl metru, včera dopoledne tu bylo 88 centimetrů sněhu a dál sněžilo. Metr ve středu ležel i na Labské boudě. Lavinové nebezpečí v Krkonoších proto stouplo na třetí stupeň z pětibodové škály. Třetí stupeň je nejzrádnější. „Sněhová pokrývka vykazuje střední až slabou stabilitu. Nedoporučujeme vstup na svahy se sklonem nad 35 stupňů,“ uvedl Pavel Cingr z Horské služby Špindlerův Mlýn. Lavinu může uvolnit i jednotlivý lyžař.

Lavinovými lokalitami v Krkonoších jsou Kotelní jámy, údolí Bílého Labe od Boudy u Bílého Labe, Kozí hřbety a Labský, Obří, Dlouhý a Modrý důl.
Teplota byla přes den na hřebenech kolem minus 16 stupňů Celsia. V minulých letech byl v Krkonoších dosažen nejvýše čtvrtý stupeň. Ročně v horách sjede několik desítek lavin, které však nezasahují obydlená místa, sjezdové tratě a přístupové cesty. Poslední obětí laviny v Krkonoších se na konci prosince 2008 stala šestatřicetiletá skialpinistka, kterou sníh zasypal v takzvané Červinkově muldě.

KAMIL DUBSKÝ, ČTK

Jak postupovat při pádu na kluzkém chodníku

Pokusit se (pokud zdravotní stav umožňuje; pokud ne, tak využít kolemjdoucí, rodinné příslušníky, známé, kamarády, kolegy) co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události:

• Přesné místo, datum a čas vzniku škodné události
• Přesný a detailní popis okolností vzniku škodné události, věty typu „….všechny chodníky byly neuklizené, tak jsem upadl….“ pro posouzení nestačí - (upřesnit: sníh – jaká intenzita sněžení, jaká vrstva, zakryl nějaké nerovnosti povrchu, zakryl zmrazky ledu apod.; led – plošně ojedinělý nebo souvislý; výtluk – přibližné půdorysné a hloubkové rozměry, tvar, ostrost hran, materiál povrchu apod.)
• Zajistit si kontakt na svědky vzniku a průběhu škodné události
• Pořídit fotodokumentace místa vzniku škodné události (např. fotoaparátem v mobilu)
Prokázat výši vzniklé škody na zdraví doložením především následujích dokladů:
• Posudku o bolestném, posudku o ztížením společenského uplatnění, potvrzením o ztrátě na výdělku, doložením výdajů v hotovosti, které související s léčením (jízdné do zdravotnických zařízení; doplatky za medikamenty a léčebné prostředky; regulační poplatky apod.)
Uplatnit vůči vlastníkovi pozemní komunikace (nejčastěji obce či kraje) nárok na náhradu škody na zdraví a doložit všemi výše uvedenými důkazy (jak o okolnostech události, tak o zranění)

Kdy je na odškodné nárok
• Závada ve sjízdnosti/schůdnosti podstatně a výrazně vybočuje z aktuálního stavu pozemní komunikace
• Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro uživatele pozemní komunikace nepředpokládatelná
• Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro obec či kraj odstranitelná běžnou údržbou
• Poškozený svůj pohyb (jízdu/chůzi) plně přizpůsobil aktuálnímu stavu komunikace a povětrnostním podmínkám
• Vlastník neprokázal, že nebylo v jeho objektivních mezích závadu ve sjízdnosti/schůdnosti odstranit/zmírnit/upozornit na ni
• Nejedná se o tzv. vymezenou neudržovanou pozemní komunikaci ani o účelovou komunikaci
• Není dáno výlučné spoluzavinění na straně poškozeného

Zdroj: ČSOB Pojišťovna