Bývalý závodník na silničních okruzích Zbyněk Havrdaslaví sedmdesáté narozeniny

Nejen proto, že během své jezdecké kariéry byl u nás i v zahraničí celkem dvaapadesátkrát dekorován zlatým věncem, že v průběhu sedmdesátých a začátkem osmdesátých let získal dohromady úctyhodných devět domácích mistrovských titulů, nýbrž také proto, že nikoliv náhodou byl nazýván „rytířem motocyklových okruhů“.

Kdykoliv jsme se spolu setkali a mluvili jsme o ledačem, co život přináší, z jeho soustředěného výrazu tváře, z uvolněné intonace a klidné barvy hlasu vyplývalo, že máte čest s člověkem, jenž ví, o čem hovoří. Nezapomenutelný František Šťastný kdysi na Ceně Prachovských skal v Jičíně na Havrdovu adresu poznamenal, že je „mašinami přímo posedlý, má ctižádost, pro strach uděláno a umí v pravý čas vyrazit za vytčeným cílem“.

Ačkoliv ZBYNĚK HAVRDA ve své kariéře od roku 1966 až do jejího vyvrcholení v roce 1991, tedy plných pětadvaceti let, sedlal ve třídách do 50, 80 a 1Zbyněk Havrda25 ccm několik motocyklů (Maico, Morbidelli, Kreidler, Ziegler-Casal nebo MBA), srdeční slabost měl a stále má pro soukromou značku AHRA, jež byla společným dílem zanícených fachmanů a konstruktérů – jeho otce Václava Havrdy a Václava Rathouského.

Úžasný a jedinečný výkon s tímto „kolibříkem“ podal Zbyněk Havrda na brněnské Velké ceně Československa 1971, když tehdejší souboj se světovými esy v kubatuře do 50 ccm dokončil na pátém místě! Později kdosi napsal, že „Havrda se postaral o největší triumf této unikátní značky v historii jejího trvání“.

Zbyněk Havrda, jehož sportovní úspěchy byly také součástí jeho bezprostřední lidské osobnosti, seve čtvrtek 4. června, dožívá sedmdesáti let. Rovněž naše redakce se připojuje k dlouhé řadě gratulantů s přáním pevného zdraví a ujištěním, že ať si kdo chce co chce říká, čas vzpomínky na jeho umění i zásluhy neodvál…