Ocitl se ve znamení kulatých čísel. V šedesáti má před sebou patnáctou účast na 40. ročníku Rallye Dakar. Tím se ale čtyřkolkářský matador a pětinásobný vítěz této kategorie příliš nezabývá.

„Zvolil jsem jinou strategii. Míň mluvit, víc jezdit. Ono není zase takové umění Dakar vyhrát jako mladý, ale pořádný kumšt by bylo dojet první, když je už člověk v letech,“ poznamenal s humorem sobě vlastním Josef Macháček, který se chce v barvách týmu BARTH Racing s nejnáročnějším motoristickým maratonem důstojně rozloučit.

Jak to myslíte s tím mluvením?
Poslední roky jsem hlavně kecal a neměl výsledky. Naposledy jsem projel cílem při svém pátém vítězství v roce 2009. S trochou nadsázky by se dalo říct, že buďto vyhraju, nebo nedojedu. Musím ale uvést věci na pravou míru – mezitím jsem asi dvakrát nestartoval a dvakrát zkoušel štěstí s buginou. Takže do toho jdu s novou taktikou. Mluvit budu až po Dakaru, ale tentokrát jedu naposledy, to je jisté.

O své čtyřkolce ale něco prozradíte…
Je to stejný stroj, s kterým jsem startoval letos, kdy jsem musel skončit kvůli vážné nehodě. Výhodou je, že techniku mám připravenou, v čtyřkolce je nový motor, ramínka a osa. Měnil jsem akorát to, co se při havárii poničilo, jinak došlo jen k dílčím úpravám.

Se zraněným ramenem jste musel na operaci. V jakém je stavu?
Půl roku jsem se věnoval rekonvalescenci. Koncem prázdnin jsem vyrazil na maďarskou Baju, abych si vyzkoušel, jestli má cenu na Dakar vůbec jezdit. Měl jsem z toho ale dobrý pocit, nic mě nebolelo a byl jsem dostatečně rychlý. V říjnu jsem pak startoval na větší Elchott Rallye v Tunisu.

To byl už ostrý dakarský test, co vám ukázal?
Najel jsem dva tisíce kilometrů a vyhrál. Rameno to vydrželo a dá se říct, že mě bolelo všechno kromě něj. (směje se) Na Dakar jsem tedy dobře připravený.

Cítíte se na šedesátku?
Asi jako každý… Kolena mě bolí celý život. Proto taky jezdím na čtyřkolce a ne na motorce. (směje se)

S jakými ambicemi jdete do posledního Dakaru kariéry?
Dakar je vždycky výzva. Ambice mám v tom smyslu, že bych po sérii nedokončených ročníků tentokrát rád dojel do cíle. Vím, že když pojedu bez chyb, měl bych se bez problémů dostat do první desítky. To by fanoušky určitě potěšilo.

Jaká vás čeká na lednovém startu v Limě konkurence?
Do závodu vyrazí přes padesát čtyřkolek, nejvíc v dakarské historii. Většina jich bude z jihoamerických zemí, kde jsou tyhle stroje díky využití na farmách populárnější než motorky. Ne nepodstatná je čtyřčlenná česká účast. Možná budeme nejpočetnější evropská ekipa.