Osmnáctiletý jezdec skončil loni v tomto prestižním šampionátu celkově šestý (čtvrtý mezi nováčky), když se mu podařilo zvítězit v Oscherslebenu, dojet si pro druhé místo v Imole a na závěr vybojovat třetí místo v Monze.

Tuto bilanci chce letos výrazně vylepšit. Pomoci by mu měly jak získané zkušenosti, tak především lepší technika a zázemí. Král se totiž přesunul z anglického týmu JVA do italské stáje JD Motosport a usedne do monopostu, ve kterém Chris van der Drift získal titul šampiona International Formula Master.

„Cíle mám samozřejmě co nejvyšší. Chci podávat stabilní výkony a atakovat stupně vítězů. Vzhledem k tomu, že dvakrát jedeme v rámci závodů formule 1 a zbytek při mistrovství světa cestovních vozů, budu mít možnost na sebe upoutat pozornost a předvést své umění. Absolutní vítěz má zaručeny testy v GP2 a první tři jezdci pak testy na trenažéru týmu Red Bull Racing, což je rovněž nesmírně lákavé,“ míní před zlomovou sezonou Josef Král a dodává: „Oficiální testy naše ambice potvrdily. Ve Valencii, Imole, Brně i v Budapešti jsem se pohyboval v první trojce. Udělali jsme maximum pro nastavení vozu a jsme dobře připraveni. Škoda, že pro nepřízeň počasí odpadly zkušební jízdy ve Spa.“

Vyměnil jste anglický tým JVA za italský JD Motosport, který patří k absolutní špičce v seriálu. V čem je podle vašich dosavadních zkušeností největší rozdíl?
S trochou nadsázky lze říct, že s anglickým týmem jsem se sžíval půl sezony, zatímco s italským půl dne… Vedle kvalitní techniky je hlavní rozdíl v atmosféře, která je uvolněná a přátelská. Na druhou stranu jsou všichni soustředěni na dosažení co nejlepšího výsledku, práce má vítězný náboj.

A co vaši spolujezdci – Bulhar Arabadžijev a Rus Afanasijev? Tvoříte jakýsi slovanský ostrov v italském moři.
Jsme v pohodě. I když si myslím, že zrovna Rus není nejšťastnější. Doufal, že bude jedničkou, ale při všech dosavadních testech jsem skončil před ním. Bulhar je zatím výkonnostně za námi.

Doznaly monoposty od loňska výrazných technických změn?
Změnilo se trochu zadní křídlo a ploutev na krytu motoru. Ale největší rozdíl je ve výkonu. Ten se zvýšil o deset procent, což představuje asi třicet koní. Je to znát hlavně při výjezdech ze zatáček. Člověk musí jezdit více hlavou.

Při pohledu na vás je očividný úbytek váhy…
Mám o osm kilogramů méně (smích). Na fyzické kondici a zpevňování těla pracuji pravidelně. Je to nezbytné, aby člověk vydržel celý závod. Neméně podstatnou věcí je i celková váha pro ideální vyvážení monopostu. Časové rozdíly jsou minimální a každá moucha do čela je znát.

Začínáte na městském okruhu v Pau, kde se obtížně předjíždí a každá chyba je potrestána. Dá se vůbec zvolit účinná taktika?
Alfou a omegou je zvládnutí kvalifikace. Myslím si, že jen první řada dává šanci na úspěch. Při testech mně starty šly výborně a věřím, že mohu jít do vedení i z druhé pozice. Určitě rozhodne úspěšná kvalifikace a rychlý start.

Najde se okruh, jenž vyloženě „nemusíte“ ? A na který se naopak těšíte?
Těším se na domácí prostředí v Brně a na belgické Spa. Tuto trať považuji za nejlepší v tomto šampionátu. Líbí se mi taky technický Hungaroring. Nemám trať, která by mně vyloženě neseděla. Doufám jen, že prolomím smůlu, jež mne provázela poslední tři závody v Brands Hatch.

Víte jaká konkurence vás čeká v úvodním podniku?
Někteří jezdci v dvacetičlenném poli zůstali, ostatní se vyměnili. Uvidíme až na startu, jak budou jednotlivé týmy složené. Letos se čekalo doslova na poslední chvíli. V každém případě očekávám vysokou úroveň šampionátu.

Koho považujete za největšího soupeře?
Určitě Fabia Leimera. S tímto švýcarským jezdcem se utkávám od motokár rok co rok. Výjimkou byla pouze jediná sezona, kdy jsme jezdili rozdílné seriály. Jeho výhodou je, že je v týmu Jezer Motosport třetí rok.

Na pikantnosti letošního ročníku IFM letos přidává i účast dalších českých závodníků – Filipa Salaquardy a Erika Janiše.
Je to jedině dobře. S Erikem nás pořád srovnávají, tak uvidíme… Při testech se ukázalo, že jsem trochu jinde než on.

Po návratu z Francie vás čeká další zkouška ohněm – čtvrteční maturita na Ekonomickém lyceu Soukromé obchodní akademie v Hradci Králové. Bude to stejná „řežba“ jako v úzkých uličkách města pod Pyrenejemi?
Myslím si, že daleko těžší (smích). Doufám, že zvládnu všechny nástrahy a maturitou projedu.

Program závodů International Formula Master

16. a 17. 5. Pau (Francie)
30. a 31. 5. Valencia (Španělsko)
20. a 21. 6. Brno (Česko)
18. a 19.7. Brands Hatch (V. Británie)
25. a 26. 7. Hungaroring (Maď.)
29. a 30. 8. Spa (Belgie)
5. a 6. 9. Oschersleben (Německo)
19. a 20. 9. Imola (Itálie)