KALENDÁŘ GP2:

8. a  9.  5. Barcelona

14. a 15.  5. Monte Carlo
29. a 30. 5. Istanbul
19. a 20. 6. Portimao
26. a 27. 6. Valencie
10. a 11. 7. Silverstone
24. a 25. 7. Hockenheim
31. 7. a 1. 8. Budapešť
28. a 29.  8. Spa
11. a 12.  9. Monza
13. a 14. 11. Abú Zabí
VIZITKA - JOSEF KRÁL:

Narozen: 15. 6. 1990 ve Dvoře Králové nad Labem.
Bydliště: Hradec Králové.
Výška: 181 cm.
Váha: 68 kg.
Záliby: snowboarding, squash, hudba, tenis.
Jazyky: angličtina, španělština.

Kariéra:
1998 – 2003 motokáry.
2005: 3. místo v Národní Formuli 1400, závodní škola Formule BMW, spolupráce s týmem Mičánek Motorsport.
2006: německá série formule BMW – 12. místo celkově (tým Mičánek Motorsport). Světové finále formule BMW – 2. místo (diskvalifikován kvůli nehomologované součástce).
2007: britská série formule BMW – 2. místo celkově (tým Räikkönen Robertson Racing). Světové finále formule BMW – 2. místo (diskvalifikován kvůli nehomologované součástce).
2008: série International Formula Master – 6. místo celkově (tým JVA), 1x vítězství, 1x druhé místo, 1x třetí místo, A1 GP – tým ČR.
2009: International Formula Master – 3. místo celkově (tým JD Motorsport), 2x vítězství, 3x druhé místo, 1x třetí místo, asijská série GP2: 5. a 3. místo v úvodním podniku v Abú Zabí.
2010: světová a asijská série GP2 (Super Nova Racing).

Jeden primát mu nikdo nevezme. Je prvním českým jezdcem, který okusí světovou sérii formulového šampionátu GP2. Řeč je o Josefu Královi, devatenáctiletém závodníkovi z Hradce Králové.

Talentovaný pilot v barvách anglické stáje Super Nova na vlastní kůži pozná druhou nejvyšší formulovou kategorii, ze které vede cesta do kokpitu formule 1. Představa, že bude po Tomáši Engem druhým Čechem, jenž se postaví na stat Velké ceny formule 1, je velmi lákavá.

Už jen dny zbývají do startu světové série GP2. Pociťujete napětí či nervozitu?
Určitě se hodně těším. Je to velká výzva, která mě čeká a rozhodně to nebude nic jednoduchého.

Jak jste trávil uplynulé dny?
V posledních dnech jsem se snažil hodně pracovat na fyzičce a shodit pár kilo. Zároveň jsem se připravoval i na simulátoru, takže bych řekl, že jsem nic nepodcenil a do sezony jdu maximálně připraven.

Všeobecné se o světové sérii GP2 soudí, že je předpokojem F1. Vnímáte to stejně?
Určitě ano. Je tu zřejmá neskutečná konkurence, která byla nejenom na trati, ale také při výběru týmů. Jen do Super Novy se snažilo dostat nejméně pět jezdců.

Dá se říct, že to bude zlomový rok ve vaší kariéře?
Zcela jistě bude patřit mezi ty nejdůležitější.

Deset z jedenácti podniků jede GP2 ve společnosti F1. Budete pod drobnohledem médií, fanoušků, ale především manažerů…
Určitě je to velká příležitost předvést se, zajet dobrý výsledek a upoutat na sebe pozornost.

Co bude rozhodující pro úspěch v GP2 a tím pádem i možnému angažmá ve formuli 1?
Rozhodně v první řadě dobré výsledky, ale někdy to může být i úplně něco jiného, co zaujme majitele týmů nebo manažery. Tím pádem se vynasnažím dělat maximum ve všech možných ohledech.

Určitě využijete zkušenosti z absolvované asijské série GP2. Jak zpětně hodnotíte své výkony a výsledky?
Abych pravdu řekl, tak hodně kladně. Samozřejmě jsem si nastavil laťku dost vysoko prvním závodem, kde jsem skončil pátý a třetí. Bohužel v dalším závodě v Abú Zabí nám nepřálo moc štěstí a závěrečné dva Bahrajny jsme měli technické problémy. I tak bych ale řekl, že jsem se naučil opravdu hodně a teď se pokusím využít všechny tyto zkušenosti v hlavní sérii.

Co ukázala testování na okruhu Paula Ricarda a v Barceloně?
Například to, že mi i novější verze monopostu GP2, se kterou se jede hlavní série, docela sedí, protože jsem při testech na Paul Ricard obsadil jeden den třetí místo. Zároveň se také ukázalo, jak je startovní pole tento rok neskutečně vyrovnané. Při testech v Barceloně se dokázalo nacpat osm lidí do jedné desetiny vteřiny.

Dokázali jste společně s inženýry naladit vůz na váš styl jízdy? S jakými problémy jste se nejvíc potýkali?
Kluci, kteří jedou GP2 již několikátou sezonu, mají rozhodně obrovskou výhodu v tom, že umí lépe popsat chování monopostu na trati. Na druhou stranu jsem velice spokojený se svým inženýrem a za celou dobu testů jsme se nesetkali s nějakými většími problémy a stále jsme dokázali zrychlovat.

Jak vycházíte s týmovým parťákem Marcusem Ericssonem?
S Marcusem se známe již z formule BMW, kde jsme proti sobě závodili a to bych řekl, že se trochu podepsalo na našem vzájemném vztahu v týmu. Řekl bych, že každý děláme maximum abychom toho druhého dokázali porazit víc než ostatní týmoví kolegové.

GP2 slibuje dramatické a vyrovnané souboje čtyřiadvaceti jezdců. Kde hledat největší konkurenty?
Konkurencí je v podstatě úplně každý jezdec v GP2. Už tam je opravdu jen minimum dobrých jezdců. Ostatní jsou všichni špičkoví jezdci a z prvních patnácti má každý na to, aby vyhrál.

Startujete v Barceloně. Co říkáte této trati?
Je to jedna z vůbec nejtěžších tratí na fyzičku, takže jsem rád, že jsme na ní absolvovali testy, a řekl bych, že mi i docela sedí. Není to sice tak skvělá trať, jako například Monza nebo Spa, ale rozhodně patří k mým oblíbenějším.

V průběhu sezony vás čekají další premiéry na známých okruzích…
To máte pravdu. V Monaku, Istanbulu či Portimau pojedu poprvé naostro až při zahřívacím tréninku.

Považujete to za určitou nevýhodu?
Nedá se nic dělat. Musím se s tím vyrovnat co nejlépe.

Určitě vám pomohou i zkušenosti z jízdy na trenažéru…
V GP2 je to už v podstatě součástí přípravy všech jezdců. Čas na trati před závodem nedovoluje přijet na závody a neznat trať. Máme pouze jednu půlhodinu a jde se do kvalifikace, kde se bojuje o každou tisícinku, takže to je opravdu důležitá část přípravy. Já se připravuji na trenažéru týmu Virgin, měl jsem však možnost vyzkoušet si i simulátor týmu Redbull Racing. Oba se od sebe liší pouze v detailech.

Přání a cíle před sezonou?
Jelikož radši zůstávám stále nohama na zemi, tak bych rád dojížděl na bodovaných místech. Další podstatnou věcí je, že se po prvním závodě točí prvních osm jezdců, a proto je velká šance zajet nějaký dobrý výsledek v neděli. Samozřejmě budu rád, kdyby něco dopadlo rovnou v těch prvních, ale rozhodně to nebude nic lehkého.