Vrcholné týdenní akce se účastnilo celkem 116 soutěžících na 97 strojích z 18 zemí světa.

„Některé posádky jsou dvoumístné,“ vysvětluje odlišný počet soutěžících a strojů člen organizačního týmu Miroslav Oros.

Kromě jednomístných a dvoumístných strojů se ještě rozlišuje, zda pilot startuje z vlastních nohou nebo z podvozku.

Diváci měli a ještě dnes mohou sledovat lety paraglidů řízených piloty z celého světa. „Kromě českých se v Novém Městě představili závodníci z Polska, Německa, Velké Británie, a také ze vzdálenějších koutů světa jako jsou Jihoafrická republika, Japonsko či Thajsko,“ vyjmenovává Oros.

Protože celý týden paraglidistům počasí celkem přálo, je už nyní jisté, že mistrovství bude platné. „K tomu, aby bylo mistrovství světa uznáno za platné, je třeba odlétat šest disciplín,“ informoval Miroslav Oros.

Ve čtvrtek za sebou účastníci měli deset kol. Dnes mají piloti poslední soutěžní den, ve kterém je čekají dva slalomy.

„Létají se obecně tři typy disciplín, které prověřují pilotáž a ovládání stroje ve všech směrech,“ pokračuje v představování tohoto sportu člen organizačního výboru. „Disciplíny jsou technické, navigační a ekonomické,“ vypočítává Oros.

V prvním případě se pomocí slalomů a létání při maximálních a minimálních rychlostech ověřuje sehranost pilota a jeho stroje.

Při disciplíně navigační se testuje na předem známé nebo za letu konstruované trati, jak je pilot schopen letět a zároveň se orientovat v terénu. „Kromě toho ještě třeba dostanou fotografie a musejí v terénu nacházet a v mapě zaškrtávat určená místa,“ doplňuje Oros.

Posledním typem jsou disciplíny ekonomické. Při nich se ověřuje vlastnost stroje, kdy s omezeným množstvím paliva musí vydržet ve vzduchu co nejdéle.

„Zde je potřeba zvolit vhodný padák i stroj a umět využívat stoupavých proudů. Jsou tu lidé, kteří vydrží na litr〜 paliva hodinu ve vzduchu,“ uzavírá Miroslav Oros.