„To nejhorší máme, myslím, za sebou, o auta začíná být opět zájem. Především o škodovky – fabie, octavie. Problém spíše je, že tato auta jednoduše nejsou. Pokles cen byl tak markantní, že si lidé své staré vozy radši nechali,“ uvedl spolumajitel autobazaru v Janově u Litomyšle Radek Tajovský.
Zatímco ceny ojetin od loňského jara klesly podle odhadů průměrně o 10 až 30 procent, právě u škodovek byl pád ještě razantnější. Například Škody Fabie z roku 2003, které se před rokem prodávaly kolem 250 tisíc korun, spadly na nynějších 120 tisíc.

„Teď jdou ceny opět pomalu nahoru, jak o auta začal být znovu zájem. Nejsou ale vozy pod 50 tisíc korun. Dovoz z Německa totiž ustal, Němci stará auta radši kvůli tamnímu šrotovnému mění za nová,“ dodal Tajovský.

Podobné zkušenosti mají i v dalších východočeských bazarech. „Nejhorší bylo druhé pololetí loňského roku, například teď v únoru už jsme na tom s obratem byli podobně jako před rokem. Prodávají se i levné Škody Favorit. Pokud ovšem vůbec jsou,“ přidal se Jan Hambalík, majitel autobazaru ve Stéblové mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Podle majitelů autobazarů navíc větší propad než samotná krize způsobila mediální panika kolem ní. „Lidé se teď chovají úsporněji. Jinak nesporným efektem krize je to, že auta jsou cenově dostupnější,“ tvrdí Jan Fabík z jednoho královéhradeckého autobazaru. „Levnější jsou i nová auta, protože automobilky se snaží zákazníky zaujmout nízkou cenou.“

Při koupi nového vozu může v současnosti zákazník ušetřit až sto tisíc oproti minulému roku. Slevy autobazarů jsou spíše v řádu desetitisíců.
„Právě jsme prodali Volkswagen Golf z roku 1986 za šest tisíc, nicméně tato auta se prodávají dnes velmi špatně,“ sdělil spolumajitel autobazaru Delta v Litohradech na Rychnovsku Pavel Faltys. „Tento vůz by před koncem roku stál šestnáct až sedmnáct tisíc,“ dodal prodejce.

Ekonomická krize se dotýká i obchodu s ojetými vozy

Rychnovsko - „Zrovna včera jsme prodali Volkswagen Golf z roku 1986 za 6 tisíc, nicméně tato auta se prodávají dnes velmi špatně,“ sdělil spolumajitel autobazaru Delta v Litohradech Pavel Faltys. „Tento vůz by před koncem roku stál šestnáct až sedmnáct tisíc,“ dodal prodejce.

Ekologická daň

Novela zákona, která zavedla poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků, takzvaná ekologická daň, vešla v platnost počátkem roku 2009, a její vliv na prodejnost starších ojetin bylo možné s jistotou očekávat. Nejhůře se prodávají vozy značky Škoda 120 a Favorit, tedy auta s datem výroby do roku 1991. V některých případech dojde mezi novým a starým majitelem automobilu k dohodě a o uhrazení ekologické daně se spolu podělí.

„V lednu jsme starší auta doprodali, není zájem o auto, za které musíte deset tisíc doplatit navíc,“ popsal situaci spolumajitel kosteleckého autobazaru MH Cars Martin Pleyer.

Krize má vliv na všechen obchod

K nepříznivé situaci dané novelou zákona se přidává vliv celosvětové ekonomické krize. „Náš dřívější standard vycházel v průměru tak na jedno prodané auto denně,“ rozhovořil se dále spolumajitel kosteleckého autobazaru. „Tahle roční doba je vždycky na obchod slabší, vloni jsme ale prodali kolem sedmi až osmi aut za měsíc, zatímco teď jsme za březen prodali teprve dvě nebo tři auta, ikdyž možná se to ještě zlepší.“

Zatímco dříve lidé chodili do autobazarů, aby si vybrali auto, dnes prý se zde procházejí, aby „okoukli“ nabídku a sondovali ceny aut.

Zdržovat se papíry?

Jeden z oslovených řidičů na sebe prozradil, že vůz, který řídí, sice odkoupil od otce v loňském roce, ale auto zůstalo napsané na původního majitele: „Nechtěli jsme se převodem papírů a hlavně placením daně zabývat,“ řekl o svém Fiatu Tipo, který by podle názoru autoprodejce měl v současnosti hodnotu 9 tisíc korun. Mladé méně majetné rodiny toto sražení cen starších vozů vítají, jelikož se tím pro ně stávají dostupné.

Stanovisko Dopravní policie je však méně smířlivé – za vyšší nehodovostí stojí podíl starších méně spolehlivých vozidel na silnicích.

KAMIL DUBSKÝ
IVA RŮŽIČKOVÁ