Automobilka Škoda Auto získala významnou zakázku od svého mateřského koncernu Volkswagen! Díky této zakázce bude výrazně investováno do areálu v Mladé Boleslavi. Boleslavskému deníku to potvrdil mluvčí společnosti Jaroslav Černý.

„Závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi získal v koncernovém výběrovém řízení výrobu nových převodovek pro malý rodinný vůz,“ řekl Černý. Firma tak bude mít alespoň malý podíl na výrobě nového auta s pracovním názvem New Small Family, které se začne vyrábět ve slovenském závodě Volkswagenu v Bratislavě.

Tento vůz měl přitom podle prvotních úvah vyrábět český závod ve Vrchlabí. Od této myšlenky ale koncern ustoupil zejména kvůli tomu, že v Česku se dosud platí korunami, zatímco euro na Slovensku je pro VW výhodnější. Nové auto tak připadlo Bratislavě. V ČR se do tohoto vozu budou vyrábět alespoň převodovky, jejichž výroba máv Mladé Boleslavi tradici. Škoda vyrábí spolehlivé a velmi tiché převodovky, které odebírá koncern do mnoha světových lokalit pro různé modely aut.

„Společnost do rozšíření výroby investuje přes 1,5 miliardy korun. Automobilka tak vytvoří 270 nových pracovních míst,“ uvedl Černý. Výrobní kapacita nových převodovek bude činit tisíc kusů denně. Škoda Auto k tomuto projektu podala na agenturu pro rozvoj a podnikání CzechInvest žádost o investiční pobídku.

Nová převodovka ponese označení MQ 100 a bude určena pro benzinové motory s točivým momentem do 120 Nm. Tato kompaktní převodovka obsahuje o jednu pětinu méně dílů než v současnosti vyráběná převodovka, což s sebou přináší úspory hmotnosti.

„Počítáme, že budou nasazena nejprve do malého rodinného vozu s možností později umístit převodovku do dalších modelů naší značky a dalších malých vozů vyráběných v rámci koncernu Volkswagen. Zahájení výroby je plánováno na konec roku 2010,“ uvedl Reinhard Jung, předseda představenstva Škody Auto.

Rozšíření výroby převodovek navíc přichází během jubilea tří milionů převodovek vyrobených v novodobé historii boleslavské motorárny.
Zavedení šrotovného v některých evropských zemích a s ní rostoucí zájem o malé vozy s nízkoobjemovými motory vede v době celosvětové hospodářské krize paradoxně k nárůstu produkce výroby agregátů společnosti Škoda Auto, která se na menší motorizace specializuje.

Škoda Auto míří do Brna se světovými novinkami

Blížící se brněnský autosalon nabídne návštěvníkům světovou výstavní premiéru Škody Octavia RS, Škody Octavia RS Combi a Škody Octavia Scout. V národní premiéře se představí model Yeti.

Jana Skočdopolová z oddělení Podnikové komunikace Škody Auto podotkla: „V případě modelu Octavia RS jsou změny nejvíce patrné v exteriérové části vozu, přepracována byla maska chladiče, nárazník a světlomety. Nově přibyly xenonové výbojky s natáčecím modulem nebo LED světlomety pro denní svícení. Změn doznal i podvozek, snížila se celková hmotnost vozu,“ uvedla Skočdopolová.

Omlazené octavie budou vystaveny v obou karosářských variantách: Škoda Octavia RS s benzinovým motorem 2,0 TSI/147 kW, s šestistupňovou manuální převodovkou. Octavia Scout zaujme přepracovanou maskou chladiče, na kterou navazují dominantnější světlomety. Vůz působí celkově robustnějším dojmem. „Vystavený model disponuje výkonným dieselovým motorem 2,0 TDI DPF/103 kW, s pohonem všech kol, který je řešen spojkou Haldex čtvrté generace,“ podotkla Jana Skočdopolová.

Vůbec poprvé se veřejnosti v České republice představí nejnovější model Škoda Yeti, kompaktní zástupce kategorie SUV. Vystavený vůz disponuje benzinovým motorem 1,8 TSI/118 kW 4x4 v barevném provedení modrá Aqua. Vedle avizovaných novinek se v expozici společnosti Škoda Auto představí celá modelová paleta vozů Škoda.

Součástí expozice je i dvoumístný soutěžní speciál Škoda Fabia Super 2000, s nímž piloti Jan Kopecký a Fin Juho Hänninen úspěšně reprezentují v seriálu Intercontinental Rally Challenge (IRC).

V neděli 7. června se od 11 do 13 hodin uskuteční ve stánku Škoda Auto autogramiáda úspěšného jezdce Jana Kopeckého a navigátora Petra Starého, kteří v nedávné rallye na Azorských ostrovech obsadili skvělé druhé místo.

PAVEL SVAČINA
JIŘÍ MACEK