Exportérům tato skutečnost podráží nohy. Uzavřou například kontrakt v hodnotě 300 tisíc amerických dolarů, ale než se podaří obchod uskutečnit, je dolar třeba o korunu levnější. Česká firma tedy dostane o 300 tisíc korun míň…

„Je to velký problém. Snižují se nám korunové tržby. Velice hrubým odhadem jsme kvůli sílící koruně za loňský rok přišli o 10 až 20 milionů korun,“ řekl nám generální ředitel hradeckého výrobce fotomateriálů Foma Bohemia Ivan Tvrdík. Čelit podle něho tomuto problému lze snižováním nákladů a zvyšováním tržeb, respektivě zvyšováním cen.

„Kvůli obrovské konkurenci ale s cenami můžeme hýbat jen nepatrně, meziročně tak o jedno až tři procenta,“ dodal šéf firmy, která vyváží do zahraničí zhruba 80 procent výroby. Radost nemá ani z velké inflace, která zvyšuje náklady.

Značné problémy způsobuje sílící koruna také společnosti Sklárny Bydžov, z jejíž produkce míří na export 90 procent. „Posilující koruna má u nás obrovský dopad na tržby i zisk. Většinu plateb inkasujeme v amerických dolarech, a to je ještě horší, protože dolar klesl víc než euro. Vloni jsme kvůli silné koruně prodělali asi půl milionu až jeden milion korun, což je pro nás hodně peněz“ prohlásil šéf sklářské firmy Josef Kovář.

„Na nás to má dopad každopádně velký, obchodujeme především v dolarech a v eurech,“ sdělil nám generální ředitel královéhradecké strojírenské firmy ZVU Potez Jiří Flídr. Částečně by podle něho mohlo pomoci nepříznivou situaci zlepšit brzké zavedení jednotné evropské měny u nás.