Podle hejtmana Lubomíra France by kraj a stát mohly  do dalšího rozvoje zóny Škoda Auto  investovat 1,2 až 1,3 miliardy korun. Škoda Auto plánuje dát do  závodu v Kvasinách 13 miliard korun. V zóně by vzniklo dalších  1500 pracovních míst.

Kraj vynaloží až 400 milionů korun

„Výše investice bude srovnatelná s první zónou. Pro kraj to bude zátěž  ve výši asi jedné čtvrtiny, to znamená asi 300 až 400 milionů korun," řekl hejtman.

Kraj částku nevynaloží najednou, protože  zóna se bude budovat čtyři až pět let. Peníze by měly směřovat především do silnic 2. a 3. tříd, ale i do zdravotnictví a školství, třeba na podporu technického školství na Rychnovsku. Kraj se totiž potýká s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků například v oblasti strojírenství.

Lubomír Franc upozornil, že čísla jsou  předběžná, jasněji by mělo být, až po rozhodnutí vlády, která se  tím bude zabývat v prosinci. Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Novotného se nyní ještě mimo jiné ověřují ceny za  práce.

Memorandum Ujednání o porozumění uvádí, že kraj připraví projekty pro zónu Kvasiny a další navazující projekty na území obcí Solnice, Kvasiny a Rychnov nad Kněžnou. Novotný řekl, že vedle Škody Auto by v zóně mohlo vzniknout dalších nejméně 800 míst.

Co bude s vodou a agenturními dělníky?

Krajští zastupitelé však měli k budoucímu rozšíření zóny kvasinské průmyslové zóny i řadu připomínek. Hradecký primátor Zdeněk Fink uvedl, že část nové zóny bude zasahovat do ochranného pásma důležitých vodních zdrojů. Na to, zda rozšíření tyto zdroje ovlivní, podle něj existují dva protichůdné posudky.

Náchodský starosta Jan Birke zastupitele upozornil, že dopravní infrastruktura v okolí náchodského hraničního přechodu není připravena na převážení tak velkého počtu aut.

Objevila se i připomínka, že ve Škodě pracují agenturní zaměstnanci, takže slibované rozšíření pracovních míst by zlepšení zaměstnanosti v kraji příliš nepomohlo.

Zóna Kvasiny 3
-> V rozšířené továrně by měla začít výroba nové Škody Superb, kterou firma představí příští rok na autosalonu v Ženevě, terénního vozu pro Seat, nástupce SUV Yeti a v roce 2016 by se měl začít vyrábět ještě velký terénní vůz.
-> Kvasinský závod Škoda Auto v současnosti vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster a má roční produkci 150 tisíc vozů. Ta by se měla postupně zvýšit až na zhruba 280 tisíc aut podle aktuální poptávky.
-> Počet zaměstnanců by se měl ze současných 4200 lidí zvýšit v roce 2017 na  5500 lidí.
-> Stát a kraj už do rozvoje zóny Kvasiny – Solnice investovaly v letech 2005 až 2012 skoro 1,5 miliardy korun, peníze směřovaly především do stavby a oprav silnic.