Pro Pardubický kraj je to skutečně ostuda. Ačkoliv má specializovaného radního zodpovědného za cestovní ruch a různé destinační společnosti se chlubí novými a novými reklamními kampaněmi, které mají přilákat turisty, výsledek se míjí účinkem. A co víc, zdá se, že to jsou vyhozené peníze: počet turistů zde nadále klesá.

V první čtvrtině letošního roku jich přijelo o 5,9 procenta méně než loni ve stejnou dobu. Služeb hotelů nebo penzionů využilo 53 230 lidí. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad.

Méně turistů jezdí jen do špinavých severních Čech. A s Vysočinou, která nemá zdaleka tolik atrakcí, hraje Pardubický kraj remízu.

Královéhradecký kraj sice také postihl kvůli ekonomické krizi úbytek turistů, ale zdaleka ne tak výrazný. A co víc, během posledních let se v návštěvnosti dokázal propracovat ze čtvrtého místa mezi 14 českými kraji na druhé, hned za Prahu. Vděčí za to hlavně královédvorské zoo a Krkonoším.
Propad zaznamenal Pardubický kraj už vloni. Za celý rok sem přijelo o 14 procent méně hostů než v roce 2008.

„Je to opravdu ostudné, ale vzhledem k tristnímu stavu zdejší turistické infrastruktury zcela logické. Kraj je typickou ukázkou nevyužitého potenciálu,“ říká Tomio Okamura, známý mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Odmítl přitom nářky, že kraji na rozdíl od ostatních chybí jednoznačné turistické lákadlo. To není pravda, máte perník a Litomyšl, namítá Okamura. Jen to kraj, ani obě města neumějí prodat.

„Litomyšl řadím do trojlístku největších českých klenotů vedle Prahy a Českého Krumlova. Mít město, které je zapsané v UNESCO a ještě k tomu mít světoznámého rodáka, to je přece unikum. V Tokiu jsme ve škole poslouchali Bedřicha Smetanu už ve druhé třídě! Jenže my Japonce do Litomyšle nepřitáhneme, když se tu autobus turistů nevejde do jediného hotelu. Žádná cestovka tak Litomyšl nemůže dát do katalogů. To, že sem nevede dálnice, je druhořadé,“ dodal Okamura.

Odborníci předpokládali, že v době krize lidé budou dávat přednost tuzemským destinacím. V Pardubickém kraji se předpoklad nenaplnil. Například do zimních středisek lyžaři jezdili jen na kratší pobyty, letos hlavně jednodenní.

A proč se vůbec tak ženeme za zatraktivněním regionu pro turisty? Mají nám vůbec co přinést? Ačkoliv mnozí na turisty nadávají, ekonomický profit je neoddiskutovatelný. Pro všechny. „Podmínkou ale je, aby tady strávili alespoň jednu noc. Pokud jen přijedou na odpoledne, neutratí tady žádné peníze. Pro obyvatele některých regionů, třeba Králicka, je přitom cestovní ruch jedinou perspektivní možností obživy,“ řekl pardubický hejtman Radko Martínek.

Čím se Pardubický kraj prezentuje? Na video se podívejte zde.
Počet zahr. turistů v r. 2009 (v tis.) a jejich úbytek oproti r. 2008

1. Praha    3,803 - 6 %
2. Karlovar.    453 - 5 %
3. Jihomorav.    352 - 22 %
4. Jihočeský    285 - 6 %
5. Královéhrad.  234 - 19 %
6. Liberecký    173 14 %
7. Středočeský   153 - 13 %
8. Plzeňský     148 - 4 %
9. Moravskosl.   119 - 13 %
10. Ústecký    108 - 16 %
11. Olomoucký    85 - 12 %
12. Zlínský     65 - 11 %
13. Vysočina     51 - 6 %
14. Pardubický   50 - 14 %
Celkem ČR   6,081 - 9 %