Strach z budoucího ekonomického vývoje se projevuje i ve službách. Hradecké provozovny, a zejména podnikatelé ve službách, pociťují nedostatek klientely na vlastní kůži. Živnostníci, kteří podnikají v oborech kadeřnictví či mají nehtová studia, prožívají krušné chvíle.

„V podstatě děláme, co můžeme. Museli jsme více zapracovat a vložit peníze do reklamy. Kdo to neudělal, skončil. V oboru je zároveň velká konkurence. Jsme na pěší zóně v Hradci, a tak vidíme, jak menší podniky krachují. Plíživý odliv zákazníků začal přibližně před rokem. Snažíme se bojovat o zákazníky,” řekla hradecká kadeřnice Aneta Klapková. Lidé na službách šetří, protože nevědí, co je v blízkém horizontu událostí čeká, a odpírají si věci, které primárně nepotřebují. „Určitě pociťuji nedostatek klientů. Je to o penězích, lidé šetří každou korunu. Stálí zákazníci mi odcházejí. Řekla bych, že mi tržby klesly tak o 20 procent. U své práce chci zůstat. Pokud to nepůjde, budu muset změnit povolání,” prozradila hradecká nehtařka Jana Špásová.

I když si potenciální zákazníci různých služeb v současné době nadbytečný luxus nedovolí, hospody většinou prázdnotou nezejí. Ale majitelé restauračních zařízení se mají co ohánět.

„Za poslední dobu nám spadly příjmy. Ztrátu se snažíme dorovnat na obědech. Vymýšlíme různé speciality, aby zákazníci přišli, protože co nevyděláme v poledne, už večer nedoženeme,” uzavřel majitel restaurace Pod Strání Radek Řehák.

Názor odborníka

To, že si my, spotřebitelé, skutečně odepíráme vybrané nákupy zboží, vybrané služby, které nejsou pro nás v žebříčku užitečnosti na předních místech, je skutečností a pociťujeme to opravdu na vlastní kůži. Zejména služby finančního charakteru: zajišťování stavebního spoření, penzijního připojištění, životních investičních pojistek, realitních služeb či výrobního charakteru opravy a výstavby rodinných domků momentálně odsouváme na „lepší” časy. Tím se samozřejmě snižují zisky firem, které tyto služby poskytují. Ve službách nevyjmenovaných je trend podobný. Přesto zastávám názor, že kvalita, spokojenost zákazníka a přiměřená cena jsou zárukou toho, že i malý živnostník má šanci v tvrdém boji konkurence být úspěšný. Stavět musí na skutečné spokojenosti zákazníka. Bohužel u velkého množství firem je právě kvalita, profesionalita a serióznost velkým problémem. Na současném trhu nenaleznou příležitosti firmy, které nedokážou posunout užitečnost nabízené služby v žebříčku spotřebitele. Z tohoto titulu velké množství drobných živnostníků zanikne, zůstanou však kvalitní, jejichž poskytované služby přinesou zákazníkovi užitek.
Eva Hamplová z hradecké 
katedry ekonomie