Odborník Tomio Okamura sepsal kompletní seznam kritérií, na které je potřeba si dávat pozor při výběru cestovní kanceláře, aby vaše dovolená dopadla podle vašich představ.

Uplynulé krachy cestovních kanceláří způsobily v české veřejnosti značné obavy. Navíc stejně jako vloni na jaře nyní musely přistoupit české cestovní kanceláře k redukci kapacit nasmlouvaných leteckých zájezdů o patnáct až dvacet procent. Důvod? Po vyhodnocení právě skončeného období prodejů na first minute se ukazuje, že zájem českých turistů o letecké zájezdy nebude letos tak velký, jak se původně předpokládalo.

Češi totiž i nadále šetří

Seznam kritérií, které pozná i klient a na které je potřeba si dát při výběru zájezdu cestovní kanceláře velký pozor. Kombinace tří nebo čtyř těchto kritérií značí jasné problémy.

CK je opakovaně propírána v médiích či na internetu, že klienti jsou opakovaně stěhováni nebo neubytováni v původně objednaných hotelech. Může to znamenat, že ubytování není zaplaceno.

CK je řízena nebo propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jinou CK nebo jiné firmy.

CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny. Může to znamenat, že nemůže prodat zájezdy a zároveň má problémy s cash-flow, tak se podbízí za každou cenu.

V médiích je zveřejněno, že CK dluží peníze dodavatelům, tzn. hotelům, leteckým společnostem atd. nebo svým provizním prodejcům.
Na internetu výrazně převyšují negativní hodnocení CK nad pozitivními.

CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá vysokou zálohu. Může to znamenat problémy s cash-flow.

CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně. Může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů.

V médiích se mluví o tom, že se majitelé snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem. Může to znamenat špatnou finanční situaci.

Mimochodem například vloni zkrachovalá CK Tomi Tour, na kterou doplatilo šestnáct tisíc českých klientů, splňovala prakticky všechna výše uvedená kritéria.

Vloni se prodalo v České republice 1,95 milionu zájezdů za dvanáct miliard korun. V České republice je nyní přibližně 1100 cestovních kanceláří, vloni jich zkrachovalo celkem pět.

Tomio Okamura,viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur