„Je to hotový očistec. Ale zakázku odložit nemůžete, jde o peníze. Musíme to holt vydržet. Když to jde, začínáme už s rozedněním v pět ráno, abychom se stihli uklidit před největší odpolední výhní," říká Lukáš Dörr, majitel firmy specializující se na stavbu střech z Dolan u Jaroměře.

Podotkl, že hlavně rozpálené plechy dosahují v největším hicu teploty až 80 stupňů Celsia. S podobným žárem bojují silničáři. Rozžhavený černý asfalt teplo absorbuje, jak známo, velmi dobře.

„Je to někdy skutečně peklo. Chtěli jsme zavést nějaké letní uniformy, ale neprošlo to přes pravidla bezpečnosti práce. Takže chlapi musí mít i v nynějších vedrech na nohou těžké boty, kalhoty a vesty," uvedl šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec.

Právě o víkendu a v pondělí mají nynější tropy vrcholit, maxima mohou ve východních Čechách vystoupat až k 38 stupňům Celsia.

Takže třeba dělníci v mrazírnách, kteří budou zrovna v práci, si „užijí" až 60stupňové rozdíly během pár minut.

„No příjemné takové extrémy rozhodně nejsou. Ale lidé jsou dvou kategorií: ti, co tuto práci dělat můžou, a ti, kteří nikoliv a také to brzy poznají," řekl ředitel mrazíren v Dašicích na Pardubicku MD logistika Miroslav Nádvorník.

Přechody z mrazu do vedra naštěstí nemají zdejší zaměstnanci tak prudké. Z chladících boxů, kde je minus 22 stupňů Celsia, procházejí ven na žhavé slunce přes přechodovou komorou s plus čtyřmi stupni, kde se převlékají.

Zajímavé však je, že Nádvorník ani v uplynulých letech nezaznamenal vyšší nemocnost pracovníků při letních výhních, kdy jejich organismus musí snášet větší teplotní extrémy.

„To není jako s klimatizací v autě nebo v kanceláři, kvůli níž se mnozí nachladí. Když si v létě nastavíte klimatizaci třeba na 24 stupňů, ve skutečnosti na vás proudí vzduch s teplotou až o deset stupňů nižší, aby vyhřátý vzduch ochladil. Navíc se nehýbete, takže zatuhnete. To v mrazírnách jsou lidé neustále v pohybu," dodal Nádvorník.