Úspora v nákladech je cílená, aby byla šance dosáhnout na peníze z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod. Městu se totiž minulý rok nepodařilo získat veřejnou podporu Evropské komise a nedosáhlo na dotační peníze z evropských fondů v oblasti cestovního ruchu. Bylo proto třeba hledat jiné možnosti finančních zdrojů. Nyní v Peci sázejí na to, že projekt uspěje ve „škatulce“ rozvoje dopravní obslužnosti.

Spodní stanice nebude tak moderní

„Museli jsme udělat vše, abychom se co nejvíce přiblížili podmínkám, které má Regionální operační program. V rámci úspor nezbývalo než slevit z představ o moderní podobě spodní stanice lanové dráhy. Po přeprojektování je nyní tato stavba navržena mnohem střízlivěji. Konstrukční změny zaznamenal i objekt mezistanice na Růžové hoře. Nemalá část prostředků se ušetřila tím, že jsme se stali plátci daně z přidané hodnoty,“ vysvětlil starosta Alan Tomášek.

Jednoznačnou podporu lanovce na včerejším jednání v hotelu Horizont vyjádřil hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc. „Věřím, že projekt je připraven dobře a že se podaří dotaci z operačního programu získat. Kraj bude záměr samozřejmě podporovat. Vždyť z hlediska cestovního ruchu jsme v rámci republiky hodnoceni hodně vysoko. Doufám, že se v roce 2011 sejdeme u zahájení provozu nové lanovky,“ řekl mimo jiné hejtman.

Žádost bude podána až po vypsání výzvy, což se očekává v únoru až březnu příštího roku. Rozhodnutí pak padne zhruba v červnu. „I když se realizace o rok zpozdila, stále věříme, že lanovku v roce 2011 postavíme.

Pokud to půjde, chtěli bychom stavět na etapy a už příští rok vybudovat nástupní objekt,“ přiblížil Alan Tomášek. Nová lanovka je hlavním cílem, který si nejen on sám, ale i celé pecké zastupitelstvo vytkli do volebního období.

Stará lanovka letos oslaví 60 let existence. Řadu roků se hovoří o jejím dožití. „Původně byl její provoz plánovaný na pouhých sedmnáct let. To, že ještě jezdí, je zásluhou pečlivé každoroční údržby,“ dodal pecký starosta. Nová dráha bude kabinková pro čtyři osoby.

Kdo se stane dodavatelem technologie na novou lanovku, není zatím jasné. Rozhodne výběrové řízení. Dráha by měla odbavit 250 osob za hodinu, což je kompromis, na kterém se město dohodlo se správci Krkonošského národního parku. Bez toho a dalších ústupků by nebyla stavba až na vrchol nejvyšší české hory povolena vůbec.

„Samozřejmě je to ekonomicky dost limitující záležitost, ale s tím už nic neuděláme. Určitě se zrychlí přeprava osob a cestující budou mít v uzavřené kabince větší komfort. Rozhodně se také navýší počet dnů, kdy je možné vzhledem k povětrnostní situaci jet až na vrchol,“ doplnil Alan Tomášek. Stará dvousedačka jezdí na Sněžku pouze 150 dní v roce.