Malá nezaměstnanost a celkově pozitivní vývoj tuzemské ekonomiky. To jsou hlavní charakteristiky vývoje hospodářství.

I pro Královéhradecký kraj však platí, že rozdíly v platech manuálně pracujících a řídících pracovníků jsou velké. Průměrná mzda zaměstnanců, kteří se živí rukama, je necelých 21 tisíc korun, kdežto řídící pracovníci dosahují až k průměrné výplatě přes 68 a půl tisíc korun.

Samostatným fenoménem jsou platy učitelů.

Malé finanční ohodnocení bere učitelské profesi její prestiž

Domácí ekonomice se v poslední době daří. Podle Českého statistického úřadu je pro druhé čtvrtletí charakteristické především toto: rychlejší růst mezd, vysoká zaměstnanost a prohlubující se nedostatek pracovních sil. Chloubou naší ekonomiky může být i fakt, že míra nezaměstnanosti je v České republice na jedné z nejnižších úrovní v rámci celé Evropské unie.

K tvrdým statistickým číslům lze ještě dodat fakt, že průměrná mzda nejvýše rostla v peněžním a pojišťovnickém sektoru. Nejnižší plat pobírají zaměstnanci v oblasti ubytování, stravování, pohostinství, administrativě a podpůrných činnostech.

Ve školství se příliš nerozdává

Nepříliš hezkou vizitkou je však vývoj platů v odvětví 
s dominancí států. Jak ukazuje analýza ČSÚ, ve druhém sledovaném čtvrtletí byl značně skromný nárůst mezd ve vzdělávání. Průměrná mzda se pohybovala kolem 25 a půl tisíc, což neodpovídá faktu, že má jít 
o oblast s nejvzdělanějšími zaměstnanci.

„V porovnání s ostatními profesemi by se mohly platy učitelů více zvýšit. Je to jeden z důvodů, proč učitelská profese ztrácí na vážnosti 
a společenské prestiži," zhodnotila své zkušenosti mladá učitelka Jindřiška P.

Svěřila se i s názorem, že pokud by dostala pracovní nabídku, která by byla dobře finančně ohodnocena, byla by ochotná, až na výjimky, pracovat mimo svůj vystudovaný obor. „Můj plat je kolem 16 tisíc čistého. Nechci si přehnaně stěžovat, vyžít se s tím dá. Dokonce 
i něco málo ušetřit. Člověk toho ale nejvíce utratí 
za stravu a bydlení. Z mého pohledu by ideální mzda pro začínají kantory mohla být tak 20 tisíc," okomentovala Jindřiška P. výši svého platu.

Jelikož je výplata v její profesi určována tabulkově, vidí i další problém v tom, že trvá poměrně dlouho pro mladého učitele než dosáhne na možnost navýšení svého platu.

„Myslím si, že pro začínající učitele by mohla být motivace, kdyby se jim zvedl plat už po dvou letech. Přestože šly učitelské platy nahoru, závratné to rozhodně není. Obecně chybí našemu povolání autorita, zejména na základních školách. Aby zůstávali ti nejlepší, musí prostě dostat 
i odpovídající mzdu," uzavřela Jindřiška P.