Předplatné za 1 Kč
Kontroluji přihlášení
ZMĚNIT REGION
Zavřít mapu
Neznalost neomlouvá aneb Chyba nemusí být vždy na straně obchodníka
27.12.2007
Východní Čechy - „Lidé si často stěžují na prodejce neprávem. Může za to neznalost nebo nepozornost,“ upozorňuje Josef Černý ze SOS
Ilustrační foto.
|
Foto: DENÍK/Vlastimil Leška
Po předvánoční nákupní horečce přichází doba výměn a reklamace zboží. Než si zákazník začne stěžovat na postup obchodníka, měl by se nejprve přesvědčit, nechybuje–li náhodou on sám.
Neznalost a nepozornost kupujícího totiž často stojí za nedorozuměním a neoprávněnou kritikou prodejce.
Záruční list
Jednou z nejčastějších chyb je ztráta dokladu o koupi nebo záručního listu.
„Při reklamaci si potom spotřebitel stěžuje na obchodníka, že bez těchto dokladů odmítá reklamaci přijmout. Prvotní příčina je však samozřejmě u spotřebitele,“ vysvětluje Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
Zákazníci také často zapomínají na to, že například elektroniku by si měli v prodejně nechat předvést.
Přitom na to mají právo. Pokud nakupující na vadu přijde až doma, nemá obchodník povinnost vyměnit zboží okamžitě.
„V takovém případě musíme čekat třicet dnů na vyřízení reklamace,“ říká Josef Černý.
Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje také na velmi rozšířený mýtus, že zboží koupené v kamenném obchodě lze do určité lhůty bez udání důvodu vrátit zpět prodejci.
Dobrá vůle obchodníkova
„Myslet si, že když se mi zboží nebude líbit, tak ho vrátím, je zcela mylné. Zboží koupené v kamenném obchodě bez udání důvodů vrátit nelze, a to ani okamžitě po zaplacení. Záleží pouze na dobré vůli prodejce,“ upozorňuje Josef Černý.
Pokud možnost takové výměny některé obchody inzerují, je to pouze v rámci boje o zákazníka, nikoliv povinnost daná zákonem.
„I v těchto případech však doporučuji se informovat na podmínky této možnosti, protože zde bývají různá omezení,“ uvádí Černý.
Častá stížnost na prodejce na tržnicích i v prodejnách zní „on mi nedal žádný doklad“, ovšem správně by mělo být „já jsem si neřekl o doklad“, protože prodávající je povinen vydat doklad o koupi pouze na přání kupujícího.
Lehkovážný podpis
Velice rozšířenou chybou je podepisování jakýchkoliv smluv bez jejich důkladného přečtení. Ať už se jedná o smlouvy o úvěru, kupní smlouvy, smlouvy o provedení práce a podobně.
„Nejsou to však jen smlouvy, které lidé s lehkým srdcem bez přečtení podepisují. Jsou to také reklamační protokoly nebo pojistné podmínky.
Přitom u jakéhokoliv dokladu platí, že je třeba nejdřív a nejpozorněji číst údaje, které jsou napsané nejmenším písmem, na druhé nebo další straně dokumentu a podobně. Ty totiž bývají obvykle nedůležitější,“ doporučuje Josef Černý.
Velkou nezodpovědností je také odkládání reklamace u poškozeného zboží, převážně u textilu a obuvi.
Pokud se totiž začne bota párat nebo rozlepovat, je třeba uplatnit reklamaci bez zbytečného odkladu, aby se vada nezvětšovala až do stadia neopravitelnosti.
Potom se nám totiž může lehce stát, že reklamace bude zamítnuta jako neoprávněná.
Doklady patří zákazníkovi
Spotřebitelé také často přicházejí do poradny bez jakýchkoliv dokladů od reklamovaného zboží s odůvodněním, že jim je prodejce odebral.
„Jedná se o záruční list, doklad o koupi, potvrzení o předchozích opravách. Tady je potřeba vědět, že veškeré doklady jsou majetkem spotřebitele a v případě, že je komukoliv odevzdá, připraví se o jediný důkazní materiál a tím mnohdy i o své peníze,“ upozorňuje Černý.
V momentě, kdy si spotřebitel uvědomí, že nákup, kvalita zboží nebo průběh reklamace není v pořádku, měl by se neprodleně informovat na správný postup.
„Například při nákupu přes internet nebo na předváděcích akcích můžeme zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodů. Mnohý spotřebitel ovšem nejprve několik dnů váhá, následně to zkouší vyřešit v restauraci, případně dámy u kadeřníka, dny utíkají, a pak se lehko stane, že lhůtu pro vrácení již nestihne,“ uzavírá Josef Černý.
Dále z vašeho Deníku
Další články z rubriky
Čtenář reportér
Azurové nebe, sluníčko, prašan a čerstvý vzduch jsou k nezaplacení
Magická data patří svatbám. Věříte na štěstí čísel? Kde jste se brali vy?
Chcete tady mít zveřejněný svůj příspěvek?
Posílejte ZDE
Zprávy odjinud
Akční letáky
ANNONCE.CZ
DĚLNÍK / DĚLNICE DO VÝROBY, 19 700 Kč
POMOCNÝ KUCHAŘ / KUCHAŘKA, 16 800 Kč
ADMINISTRATIVNÍ PRACOVNÍK / PRACOVNICE, 25 000 Kč
SEŘIZOVAČ / SEŘIZOVAČKA CNC VERTIK. OBRÁBĚCÍHO CENTRA NA PRÁCI V KUSOVÉ VÝROBĚ, 20 000 Kč
MASÉR / MASÉRKA, 24 000 Kč
POMOCNÝ/-Á PRACOVNÍK/-ICE OBCHODNÍHO PROVOZU, 15 200 Kč
OBSLUHA MANIPULAČNÍHO VOZÍKU, 15 500 Kč
DĚLNÍK/-ICE V OBLASTI VÝSTAVBY BUDOV, 15 200 Kč
+ PODAT INZERÁT
CARS.CZ
Volkswagen Passat servisní knížka
Peugeot 2008 nové vozidlo, servisní knížka, v záruce
Volkswagen Golf první majitel, koupeno v CZ
Volkswagen Golf první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované
Opel Zafira první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované, v záruce
Opel Insignia nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce
Opel Insignia nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo, v záruce
Opel Crossland X nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo, v záruce
+ PRODAT AUTO
TIPCARS.COM
Hyundai Tucson 1,7 CRDi TRIKOLORA
Volkswagen Passat 2,0 TDi BUSINESS 110 kW
Mercedes-Benz CLS 350, AMG,volat-774567207
Peugeot 208 ALLURE 1.2 74kW AT8
Renault Captur Intens E-TECH Plug-in AUTOMAT
Volvo S60 2,0 D3
Renault Captur PRODÁVÁ AUTORIZOVANÝ DEALER
Peugeot 2008 ACTIVE 1.2 96kW MT6
+ PRODAT AUTO
REALCITY.CZ
Hradec Králové, K Meteoru Prodej bytu 4+kk
Hradec Králové, K Meteoru Pronájem bytu 2+kk
Hradec Králové, Svatojánská Pronájem bytu 1+kk
Hradec Králové, Uhelná Prodej bytu 2+1
Hradec Králové, Kejzlarova Prodej bytu 3+1
Hradec Králové, Baťkovo náměstí Pronájem bytu 3+kk
Hradec Králové, Ve Stromovce Pronájem bytu 2+kk
Hradec Králové, třída SNP Pronájem bytu 1+kk
+ PRODAT NEMOVITOST