Vyjádřeno čísly: loni přijelo o 748 201 hostů více než v roce předešlém. Data zveřejnil ČSU.

Ne ve všech krajích ale měli provozovatelé hotelů a penzionů důvod k radosti. Někde byl nárůst sotva znatelný, v jiných krajích provozovatelé uvítali o téměř deset procent hostů více, což se projevilo i na růstu tržeb. Loňskou sezónu si pochvaluje například Petr Šot, ředitel hotelu Zlatá hvězda v Třeboni. „V loňském roce jsme otevřeli novou restauraci zaměřenou na „spěchající" turisty, kteří si samoobslužným způsobem vyberou z připravených hotových jídel a neztrácejí tak svůj čas při putování po Třeboni a okolí. Dalším trendem návštěvníků je zájem o sortiment jídel z místní kuchyně dle zdejších receptů a surovin," dodal Šot.

Největší nárůst hostů loni vykázal Jihočeský kraj, a to 9,9 procenta. Naopak nejhůře dopadl Jihomoravský kraj, kde počet hostů poklesl o 1,5 procenta na 1 099 351 hostů. Příčku nejmenší návštěvnosti ze všech krajů drží téměř stále s počtem 331 tisíc hostů Pardubický kraj. I přes kampaně a investice z evropských dotací se do kraje nedaří nalákat více lidí.

„Porovnání vývoje návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení je krásná věc, ale nic nevypovídá o tom, jak dlouho se hosté v hotelu zdrží. Pro nás musíme čísla růstu nebo poklesu návštěvnosti porovnat i s počtem přenocování, a tady už to tak radostná čísla nejsou," říká Miroslav Divíšek, manažer společnosti Avarenta, a.s., provozující rezervační portál Hotely.cz.

Jasně se tak profilují regiony, které tzv. táhnou, a regiony, které se ještě musí snažit. Například téměř všechny východní kraje v počtu přenocování loni zaznamenaly pokles. Z českých krajů má jediný zajímavý nárůst počtu přenocování Jihočeský kraj, a to o téměř 9 procent na 2892 tisíc přenocování. Proti tomu například samotný Středočeský kraj vykázal pokles o necelé procento, podobně padal Pardubický kraj, kterému nepomáhá ani přítomnost mezinárodního letiště.

„Jak budou vypadat letošní čísla, se ještě neodvažuji odhadnout. Již nyní máme regiony a období, které jsou z velké části vyprodány. Například jižní Morava, září až říjen na slavnosti burčáku a vína.  Podobně je na tom centrum Prahy, kam teď v rámci oslavy pravoslavných Velikonoc bude ve velkém najíždět ruská klientela. Stejně tak začíná nárůst objednávek na Šumavu a do západních a jižních Čech," přibližuje Divíšek a dodává, že svoji roli v tuzemském cestovním ruchu může s blížícím se létem sehrát i avizované zdražování v baště Čechů – Chorvatsku. Část lidí tak možná vymění představu dvou dnů strávených v kolonách na jih za dovolenou v místech, která jsou i při současné dálniční síti dostupná do dvou až tří hodin.   (ak)

Vývoj návštěvnosti 2011/2012
Návštěvnost v hromadných 
ubytovacích zařízeních v ČR2011 – 12 898 712 hostů
2012 – 13 646 913 hostů

Porovnání vývoje v roce 2012 s rokem 2011Praha                         6,8 %
Středočeský kraj        3,2 %
Jihočeský kraj            9,9 %
Plzeňský kraj              8,8 %
Karlovarský kraj         8,5 %
Ústecký kraj               6,7 %
Liberecký kraj             6,7 %
Královéhradecký kraj  7,5 %
Pardubický kraj          2,2 %
Vysočina                    3,4 %
Jihomoravský kraj     -1,5 %
Olomoucký kraj          2,0 %
Zlínský kraj                 3,1 %
Moravskoslezský kraj  6,1 %
zdroj ČSÚ