Pastorační středisko, které doposud spravovalo restauraci, penzion a kongresové centrum, předalo správcovskou hůl do rukou soukromé společnosti. „Středisko se bude více orientovat na přímou podporu pastoračních činností diecéze. Změna vychází z nové koncepce hospodaření biskupství, kterou uskutečňuje nový generální vikář Tomáš Holub,“ uvedl sekretář Vojtěch Macek. Novým nájemcem se stala společnost Bohemia Touristik. (sir)

Generální vikář Tomáš Holub: Chceme získat peníze na pastoraci v diecézi

Jaký důvod má změna provozovatele restaurace, penzionu a kongresového centra v Novém Adalbertinu? Co biskupství od této poměrně razantní změny očekává a jaké klade požadavky na nového nájemce?

Po zhodnocení pastoračních výzev v naší diecézi, jejichž obsah je možno shrnout do snahy otevřít konkrétním lidem cestu k setkání s živým Bohem, jsme zde na biskupství došli také k otázce, kde je možné pro tyto aktivity nalézt nutné finanční zdroje Efektivní využití restauračních, hotelových a kongresových prostor Nového Adalbertina se nám jeví jako jedna z významných možností. Nejde tedy v Adalbertinu o novou aktivitu, ale o snahu provozovat již běžící činnost způsobem, který pomůže získat peníze na pastoraci v diecézi.

Požadavky kladené na nového nájemce v sobě obsahují vedle kvalitního poskytování výše uvedených služeb i závazek, že veškerá provozovaná činnost nebude nikterak v rozporu se zásadami katolické morálky.

Biskupství královéhradecké zůstává samozřejmě majitelem Nového Adalbertina, ale nevzdálí uvedená provozní změna budovu jejímu původnímu poslání pastoračního centra diecéze? Mnozí diecézani přece spolufinancovali náročnou rekonstrukci objektu v 90. letech…

Jsem si velmi intenzivně vědom, jak zásadní a naléhavá je tato otázka právě pro obrovské úsilí ze strany věřících, které je s rekonstrukcí této nádherné stavby spojeno. Kladl jsem si tuto otázku velmi vážně a modlil se o správné rozhodnutí. Došel jsem k závěru, který pak podpořila jak kněžská, tak ekonomická rada diecéze, že právě snaha o maximálně efektivní využití všech možností této budovy je cestou, která toto úsilí vynaložené při stavbě a rekonstrukci vede dál. Věřím, že díky tomuto kroku bude možné vytvořit lepší podmínky pro pastoraci na celodiecézní úrovni, bude možné tuto pastoraci nesměřovat jen do Hradce Králové, kam má většina diecéze, která se finančně podílela na dokončení rekonstrukce, velmi daleko a tuto budovu vlastně moc nevyužívá. A to vše za situace, kdy - jak chci znovu podtrhnout - forma využití Adalbertina se v podstatě nemění. Mění se provozovatel restauračních a hotelových služeb.

Jak pocítí změnu personál a jak hosté a zákazníci Nového Adalbertina?

Tuto otázku je třeba rozdělit do několika částí. Personál a hosté jednotlivých pastoračních center, které zde sídlí a fungují jako součást diecézní kurie, myslím, žádnou změnu nepocítí. Jejich prostory zůstávají tam, kde jsou. To samé platí o všech, kteří navštěvují farní místnost, o kapli, knihovně a dalších prostorách pod přímou správou biskupství.

V budově také ve stejných prostorách a za stejných podmínek zůstávají hudební katedra a katedra sociální pedagogiky se svými studenty i pedagogy.

Zákazníci Nového Adalbertina, kteří využívají restauraci, hotel či si pronajímají sály a pořádají své akce jako právní subjekty zřízené biskupstvím královéhradeckým, budou mít u nového pronajímatele stejné slevy, jaké jim byly nabízeny doposud. A věřím, že s kvalitou služeb budou spokojeni. Nový nájemce také převzal významnou část současných zaměstnanců a tak mám naději, že se budeme i nadále v Adalbertinu potkávat s většinou z nich.

Michal Čapek z firmy Bohemia Touristik s.r.o.: Po křtinách už lidé nebudou muset hledat občerstvení jinde

S jakými plány smlouvu o Novém Adalbertinu podepisujete, co chcete zlepšit v dosavadním fungování, na co se mohou lidé, kteří Nové Adalbertinum navštíví, resp. klienti Vašich služeb, těšit?

Určitě bychom rádi Nové Adalbertinum zpřístupnili širší klientele v Hradci Králové. Budeme se snažit o to, abychom zde vybudovali větší škálu akcí týkajících se hradecké veřejnosti, protože ta budova si to zaslouží - je to dominanta Velkého náměstí. Budeme se samozřejmě snažit profesionalizovat služby, co se týče gastronomie, ubytování. Máme v hlavě nové projekty - zahrádku do náměstí, denní kavárnu pro všechny zákazníky a návštěvníky Nového Adalbertina. Dále pro lidi příchozí z venku se budeme snažit pořádat akce typu výstav, školení, kongresů… Vidíme určitý potenciál v tom, že lidé, kteří se účastní křtů, svateb tady v církevních prostorách Velkého náměstí, do téhle chvíle převážně vyhledávali služby tohoto typu v jiných zařízeních, a tak se budeme snažit tyto lidi oslovit natolik, aby zůstali zde v Novém Adalbertinu. Také budeme nápomocni a otevřeni spolupráci s celou hradeckou diecézí.

Svůj pohled na změnu připojil také diecézní biskup Dominik Duka OP:

Pane biskupe, jak byste zhodnotil změnu v Novém Adalbertinu, co byste chtěl v souvislosti s podpisem smlouvy zdůraznit?

Nejprve bych chtěl poděkovat dosavadnímu vedení Nového Adalbertina, jeho rektorovi P. Karlu Moravcovi a celému týmu v čele s provozním ředitelem panem Pavlem Novákem. Měli odvahu otevřít provoz zařízení, které nemělo možnost se opřít o žádné zkušenosti v této zemi. Mnohé se jim podařilo a Nové Adalbertinum nalezlo své místo jak v Hradci Králové, tak ve zdejším kraji a naší diecézi. Vývoj ve společnosti, ale také nové úkoly vyžadují určité změny, o nichž jsme již po tři roky jednali. Ukázalo se, že je zapotřebí změnit provozní strategii, v čemž je pro nás příslibem nový nájemce. Přeji Novému Adalbertinu a jeho novému nájemci, aby odvážně vykročil do nové etapy, též zhodnotil předchozí akce a zkušenosti a ještě rozšířil působnost a význam Nového Adalbertina, jehož další rozvoj budu sám pozorně sledovat. Věřím v dobrou spolupráci, která bude respektovat duchovní, kulturní i společenský rozměr Nového Adalbertina, které zřídil otec arcibiskup Karel Otčenášek a požehnal mu i nezapomenutelný papež Jan Pavel II. Nový nájemce mně také slíbil, že bude v těchto intencích pracovat.