Do rozvoje zejména silniční a železniční infrastruktury v okolí Kvasin na Rychnovsku půjde z veřejných zdrojů zhruba 1,4 miliardy korun a dalších asi 600 milionů korun do vytvoření průmyslové zóny.
Podporu vedle vlády poskytne i kraj, a to ve výši 300 milionů. „Podpora zóny je pozitivním signálem i pro další investory, které chceme do Česka získat," řekl ministr průmyslu Jan Mládek. Veřejná podpora podle něj není přímou pobídkou pro Škodu Auto, ale jde o investice do okolních veřejných staveb.
Škoda Auto totiž investuje do zvýšení výroby kvasinského závodu přes sedm miliard korun. V závodě má postupně vzniknout 1300 nových pracovních míst a návazně asi 400 míst mezi regionálními dodavateli. Automobilka chce do závodu celkem investovat až 13 miliard korun.
„Kvasinský závod do roku 2018 zažije největší modernizaci a rozšíření v celé své 81leté historii," uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.
Podle hejtmana Lubomíra France přinese rozvoj zóny Rychnovsku větší dopravní zátěž, kterou by však měly tlumit právě investice do silnic a obchvatů obcí. Rozvoj Škody Auto a celé zóny by se podle France měly pozitivně projevit i v celém kraji.
„Nezaměstnanost se snižuje v celém kraji," řekl hejtman. Hlavní část investic do zóny by měla být hotová do roku 2020 a měla by přinést i podporu školství a zdravotnictví. Škoda Auto je už dnes největším zaměstnavatelem v celých východních Čechách.
V plánu jsou například výstavby obchvatů Častolovic, Opočna a Rychnova nad Kněžnou. Průmyslová zóna bude mít rozlohu 52 hektarů v lokalitě v blízkosti závodu automobilky. Zaplnění zóny bude v režii kraje a předpokládá se, že ji obsadí hlavně firmy navázané na automobilku.
Ačkoliv už nyní je právě na Rychnovsku se 4,4 procenty lidí bez práce jedna z nejnižších nezaměstnaností v Česku, šéf kvasinského závodu Škoda Auto Jiří Černý se obtížného hledání nových pracovníků nebojí. „Nebudou to žádní Poláci či agenturní pracovníci. Ve spolupráci s úřady práce jsme schopni naši poptávku vykrýt z řad českých zaměstnanců v regionu," tvrdí Černý.
Šéf krajského úřadu práce Martin Horák tak optimistický není, ale poptávku se podle něj podaří naplnit i uchazečiz okolních okresů – Hradecka, Náchodska či Orlickoústecka. „Flexibilita a schopnost lidí dojíždět za prací se zvyšuje," podotkl.
Řečí čísel
• Kvasinský závod Škody Auto má asi 4500 kmenových zaměstnanců a v vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster. Loni závod vyrobil 166.200 vozů. Postupně by se produkce měla zvýšit až na 280.000 aut.
• Královéhradecký kraj již pro průmyslovou zónu začal vykupovat pozemky. „Zhruba 30 procent pozemků již je pod smlouvami, dalších asi 30 procent je v závěrečné fázi jednání," řekl vedoucí průmyslových zón hradeckého kraje Pavel Tichý. Majitelům kraj nabízí 220 korun za metr čtvereční. Cena však nemusí být pro všechny pozemky stejná, protože ji ovlivňuje řada faktorů, např. bonita půdy.
• Stát a kraj do kvasinské zóny investovaly již v letech 2005 až 2012, a to skoro 1,5 miliardy korun. Peníze šly především do stavby a oprav silnic.
• Veřejná podpora míří i do průmyslové zóny Vrchlabí, ke má Škoda Auto svůj další závod a rozšiřuje v ně výrobu převodovek. Podpora by měla přesáhnout 700 milionů korun. Hlavní část jde do oprav silnic.