Šest dnů od konce prohibice. Zákazníci i majitelé barů, restaurací, hospod či obchodů se učí nová pravidla „života" s tvrdým alkoholem.

Jsou složitá? Jak se projevují? A konaly se po čtvrtečním verdiktu vlády o konci prohibice nájezdy žíznivců?

„Žádný masivní nával nebyl. Spíš se lidé staví v krámu a zeptají se, co a jak," vykládá Martin Jedlička, majitel velkoobchodu Jedlička z Nového Bydžova. „Je vidět i mírná opatrnost, navíc byl prodloužený víkend, hodně lidí odjelo mimo Hradec, a proto je těžké srovnávat ty dny s klasickým víkendem," říká Robert Jedlička, majitel koktejlového baru X-Treme.

Přesto také on vypozoroval, že se zákazníci vracejí. „Byl tam rozhodně vidět jasný nárůst," přitaká.

Návrat hostů znamená více práce, která je navíc umocněna tím, že podniky musejí dodržovat nová pravidla prodeje tvrdého alkoholu. Volně mohou nabízet lahve vyrobené před koncem roku 2011, produkty z letošního roku musejí být opatřeny certifikátem dokládajícím jejich nezávadnost.

„My už rodné listy máme, ale u některých dodavatelů to trvá déle," prozradila servírka v restauraci Šalanda na hradecké Střelnici. Jako první je dodal renomovaný výrobce lihovin – firma Jelínek.

Rodný list alkoholu, jak se ihned začalo potvrzení říkat, má několik částí. Musí v něm být doložen původ lihu, z nějž je vyroben (která společnost ho vyrobila a která nakoupila). Další částí je prohlášení výrobce, jenž nápoj dává na trh.

„A také takzvaná šarže. To je vlastně rodné číslo alkoholu," vysvětluje Martin Jedlička. „V čísle je obsažené například datum výroby. Na první pohled se to všechno zdálo hrozně složité, ale není to tak," doplňuje vlastník bydžovského velkoobchodu.

„Přesto ještě dlouho bude trvat, než se všechno dá dohromady," glosuje majitel baru X-Treme Robert Jedlička.