V mladoboleslavské automobilce Škoda Auto to vře. Po nedávném omezení výroby modelů Fabia a Roomster, kde se dokonce rušily směny, padá také výroba nejprodávanějšího modelu Octavia. Podle informací z firmy ovšem nejde o reakci na nějaký aktuální odbytový problém, nýbrž o dlouhodobě plánovaný krok.

I tak to ale bude znamenat zrušení až tří stovek pracovních pozic. Většinou však firma propustí zejména agenturní pracovníky. I tak ale dojde na přesun zhruba 160 kmenových zaměstnanců na jiné pozice.

„Podle obvyklého postupu nahradí tito kmenoví zaměstnanci agenturní personál na jiných místech a ten z firmy odejde. Objeví se tak možnost přesunu zaměstnanců do svařoven a na další pracoviště, kde je ještě stále agenturní personál,“ informuje v aktuálním vydání týdeník Škodovácký odborář. Propouštění tedy zatím nehrozí.

Výroba vozu Škoda Octavia bude podle plánu ponížena z 574 vozů na 441 denně a s touto denní produkcí se v současné době počítá podle listu až do konce letošního roku.

Nejsou vyloučeny ani přesuny mezi jednotlivými závody

„Je již nejvyšší čas, aby se situace začala obracet, protože klesá potenciál míst po uvolněných agenturních pracovnících. Zaměstnanost dosud drží zejména na tom, že byla s OS KOVO uzavřena dohoda, jinak by hrozily takové věci, jako je hromadné propouštění,“ upozornil předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Firma podle něho nutně potřebuje, aby se již alespoň v jednom ze segmentů masové výroby objevili zákazníci. Nedá se totiž vyloučit, že dojde k přesunům i mezi výrobními závody Mladá Boleslav – Kvasiny – Vrchlabí.

Dobrou zprávou pro Škodováky je, že v závodě Volkswagenu v Bratislavě by v květnu měla skončit výroba octavií, která se sem částečně přesunula kvůli obrovskému zájmu zákazníků a nedostatečné kapacitě v roce 2008. Ve slovenském Volkswagenu pak kapacitu za výrobu A5 nahradí nový malý rodinný model New Small Family. Předpokládá se ale, že kvůli nutnosti vytížení přejde značná část produkce octavií z Bratislavy do závodu ve Vrchlabí.