Škodovka, největší zaměstnavatel v regionu, i zástupci zaměstnanců, se připravuji na nejhorší. Po skončení přílivu objednávek na nové vozy Fabia a Roomster z Německa totiž téměř na sto procent klesne výroba a s ní i počet potřebných pracovních míst.

Hospodářské noviny jako první v pondělí uvedly, že šéfové automobilky projednávají s odboráři nový plán, podle něhož bude ještě letos nutné snížit výrobu nejprodávanějších fabií až o třetinu. To by mělo za důsledek pokles potřebného personálu o zhruba dva tisíce lidí, zejména agenturních pracovníků.

Mluvčí: Nemáme věšteckou kouli

Podle vyjádření mluvčího společnosti Jaroslava Černého ale situace není tak dramatická. „Ta informace byla vytržena z kontextu, nejde o pokles výroby, ale o návrat k normálu na úrovni roku 2008,“ řekl Českému rozhlasu Radiožurnál Jaroslav Černý. Mluvčí podotkl, že vývoj je těžké odhadovat. „Nikdo nemáme v rukou věšteckou kouli,“ komentoval.

Odboráři jako zástupci zaměstnanců jsou však raději už předem v pohotovosti a připravují se, jak by mohli zaměstnancům, a zejména svým členům, v případné krizi pomoci. Podle předsedy odborů KOVO ve firmě Jaroslava Povšíka se v posledním roce dramaticky změnil scénář odbytu, protože ještě loni plánovala Škoda vyrábět v roce 2010 až milion aut ročně. Automobilka se podle něho připravovala na velkou expanzi prostřednictvím závodů v Číně, Rusku, Indii a řadě dalších lokalit.

Ledová sprcha

Místo toho přišla ledová sprcha v podobě světové finanční krize a poklesu odbytu vozů na světových trzích. „Máme výhodu v tom, že jsme se na krizi připravovali už od loňského září, respektive června. Pak nás navíc podrželo šrotovné v evropských zemích,“ uvedl Povšík v Radiožurnálu.

Podle šéfa odborářů teď může po zrušení šrotovného nastat pokles poptávky po menších vozech, jako je fabia a roomster. „Ty nám sice tolik nevydělávají, ale za to udržují zaměstnanost, která by mohla být poklesem výroby ohrožena. Očekáváme nyní, že nám čeští poslanci pomohou pomyslnou injekcí formou šrotovného v Česku,“ uvedl.

Odboráři jsou připraveni zachránit co nejvíce kmenových zaměstnanců ve firmě. Podle nich by v případě krátkodobého poklesu výroby došlo k poklesu agenturního personálu a přesunu kmenových zaměstnanců. Snížil by se tak počet pracovních pozic, nikoliv však kmenových zaměstnanců.

Většina zaměstnanců to nepocítí tak natvrdo

„Víme, že mohou skončit agenturní pracovníci, někteří zaměstnanci mohou odejít do předčasného důchodu a zároveň tu máme i pracovníky se smlouvami na dobu určitou.

Domnívám se, že většina zaměstnanců krizi nepocítí tak natvrdo, možná to ale pocítí někteří jednotlivci. Jednoznačně ale ztratíme až 2500 pracovních pozic, pokud se krize nevyřeší. Dali jsme však dohromady síto, které zajistí, aby se zaměstnanci firmy nepropadli až na dno,“ řekl Jaroslav Povšík.

Odboráři podle něho koordinují tuto situaci také s organizacemi ve firmách, které dodávají Škodě Auto součástky, a to na úrovni regionálního i krajského sdružení. Například v okamžiku, kdy Škoda potřebovala pomoc s výrobou, dala práci zaměstnancům z Tatry Kopřivnice, kde naopak došlo k poklesu produkce.

„Máme také dohody na mezinárodní úrovni o podpoře jednotlivých lokalit koncernu Volkswagen. Také proto u nás na výrobě motorů a převodovek pracují například lidé z Martina a Bratislavy, kde jsou závody VW.

Problém i pro dodavatelské firmy

Zastavení šrotovného v Německu by mohlo mít dopad i na další firmu v regionu – Hella Auto Technik z Mnichova Hradiště, která dodává světlomety z 60 procent do menších automobilů různých značek, kterým rovněž šrotovné v krizi pomáhá. Škodovka pro Hellu představuje asi 30 procent zakázek a začátkem listopadu by tak i Hella musela lehce ponížit výrobu.

„Stabilizovali jsme personál vůči všem našim klientům, takže pro nás případný pokles výroby ve Škodě Auto nebude tak velký problém, přestože je to náš klíčový klient,“ uvedl výrobní ředitel firmy Marek Ryšavý.