Ipo Vánocích se obchodníci snaží nahnat zákazníky a jejich peněženky ke kasám. Mají účinnou metodu. Výprodeje.

Chaos, který vcenách vyvolaly hromadné slevy, ale nenahrává jen obchodům. Atak nejeden nakupující ušetřil ještě víc, než předpokládal.

Ceně se dokonce divila ipokladní

Příjemné překvapení zažila zákaznice vhradeckém Tescu. „Koupila jsem pro dceru dvě trika zlevněná o70procent na 73korun. Ukasy mi pak namarkovali pouhých sedmnáct. Když jsem se pokladní ptala, zda se nespletla, řekla, že tato cena je uvedená vkódu. Sama kroutila hlavou nad tak nízkou částkou,“ popsala svůj nákup Markéta Daňková.

Začátek roku je období, kdy se na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) obrací nejvíce napálených zákazníků. Jen málokdo totiž nepodlehne masivní reklamě a nevyrazí nakoupit za „výhodnéceny“.

Někteří lidé se začátku roku dokonce nemohou dočkat. „Na slevy po Vánocích se těším, ušetřím spoustu peněz. Zboží sice někdy bývá už přebrané, ale něco se vždycky najde. Chlapa je ale lepší nechat doma,“ řekla Deníku studentka Pavla Piriová zJičína.

Sleva? Raději jen skalkulačkou

Nadšení znákupu ale hodně lidí doma přejde. Často až skalkulačkou totiž zjistí, že se nechali napálit. „Když bude člověk počítat, mnohdy zjistí, že například šedesátiprocentní sleva je ve skutečnosti mnohem nižší, než obchodník tvrdí,“ upozorňuje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Vobchodech jsou na nakupující připraveny ale imnohem tvrdší fígle. „Stává se, že původní cena, za kterou se zboží prodávalo před dvěma dny, obchodník navýší, aby vzbudil zdání, že sleva je vyšší, než je tomu ve skutečnosti,“ popsala praktiky Ivana Picková. Dodala, že prodávající tak porušuje zákon oochraně spotřebitele.

Ve stresu před Vánoci zpultů mizelo ito, co by běžně zůstalo ladem. Ne všechny dárky proto vyvolaly na Štědrý den nadšení. Je možné toto zboží vrátit? „Možnost vrátit zboží je jen na vůli prodejců, neudává ji zákon. Jde vlastně osoučást konkurenčního boje. Doporučuji se ukaždého nákupu raději přeptat, kdy a za jakých podmínek je možné zboží vrátit,“ uvedl Josef Černý zhradecké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů.

Obchodníci, které Deník oslovil, se dušovali, jak svým zákazníkům vycházejí vstříc. „Snažíme se všem bez diskusí vyhovět. To znamená, že jim zboží vyměníme,“ řekl Michael Šperl zhradeckého Kauflandu. Podobnou odezvu jsme dostali ivTescu. „Zboží vpůvodním obalu bereme zpět bez udání důvodu neomezeně dlouhou dobu. Výjimkou jsou samozřejmě potraviny a spodní prádlo,“ sdělila Deníku mluvčí řetězce Tesco Jana Matoušková.