„Tohoto ocenění si velmi vážím, protože se hodnotí ekonomika. Do soutěže vstupují všechna výrobní družstva, která jsou pod Svazem českých a moravských družstev. V současnosti jich je přes dvě stě," říká předseda výrobního družstva Sněžka Miloslav Čermák.

„Po vyhodnocení jejich ekonomických výsledků se sestaví žebříček. Sněžka vyhrála už potřetí za sebou. Svědčí to o tom, že určité zdravé kořeny zde jsou," konstatuje spokojeně Miloslav  Čermák.

V soutěži se posuzují obrat, export, počet lidí, hospodářský výsledek, investice a další možné ukazatele. „Když se podíváme na různé jiné soutěže, kde se hodnotí například manažer či podnikatel, vždy se v nich určitému ukazateli přidá jistá důležitost. U podnikatele roku je to třeba podnikatelský příběh, u manažera to může být například to, zda zaměstnává osoby se zdravotním postižením," popisuje Miloslav Čermák kritéria jiných soutěží.

Ekonomické ukazatele jsou podle něj také důležité, ale mnohdy nerozhodují o příčce umístění. „V této soutěži jsou podstatná jenom čísla. Pokud vám vyjdou a jste nejlepší, tak jste prostě nejlepší," míní předseda družstva. Popisuje, že už byl mnohokrát v různých soutěžích druhý, ale následně zjistil, že vítěz právě ta čísla neměl lepší, ale posuzovalo se něco jiného. „Tady jde vyloženě jen o to, jak hospodaříte a jak jste úspěšný," dodává Čermák.

Ten v družstvu působí už pětadvacet let a přiznává, že kdyby mu prý někdo v roce 1991, kdy se s podnikem začalo něco dělat, řekl, že nyní bude družstvo tak úspěšné, nevěřil by tomu. „Když jsem zde začínal, Sněžka měla 29 milionů vlastního kapitálu a necelých sto milionů obrat. V době před krizí měla přes miliardu obrat a tři sta milionů vlastního kapitálu. A i když jsme museli v průběhu posledních tří let udělat nějaké zásahy, například zrušit satelitní provozy, propustit část lidí a podnik zeštíhlit, tak jsme nikdy nespadli do minusu. Vždy jsme to ustáli, aby podnik prosperoval," zdůrazňuje.

V čem tkví podle Miloslava Čermáka tajemství úspěchu? Musí se prý především podnikat za účelem zisku. „Oči mi otevřela v roce 1992 dvouměsíční stáž v Bruselu, na které přednášeli lektoři z univerzit z celého světa.  Hned první den při první lekci nám profesor položil otázku, proč podnikáme. Bylo nás tam patnáct lidí z z východoevropských zemí a každý pronesl nějakou odpověď. Přednášející nám sdělil, že pokud nepodnikáme za účelem vytvořit zisk, pak nás ti ostatní semelou," vzpomíná na podstatný moment ve svém profesním životě.  Business plán, na jehož konci jsou peníze, totiž následně po zaplacení daní umožňuje investovat, rozšiřovat či přidávat do mezd zaměstnanců.

Podle Miloslava Čermáka  má nyní družstvo období, kdy hledá nové příležitosti. Je silně vázané na automobilový průmysl a chtělo by najít i jiné druhy výroby. „To je nejbližší úkol. Je třeba mít výrob několik, aby Sněžka mohla existovat třeba i za deset let. Proto dodnes držíme galanterii, i když nevydělává. Je závislá od toho, jak funguje trh. Ty doby, kdy měly ženy třicet kabelek ve skříni, doufám, že zase někdy budou," přeje si s úsměvem předseda oceněného družstva.

Výrobní družstvo Sněžka Náchod
- Založení společnosti se datuje k roku 1950. Původní výrobní program byl zaměřený na šití galanterního zboží – dámských kabelek, pánských aktovek, kufrů nebo dokonce stanů. Toto zboží se prodávalo po celém bývalém Československu, a dokonce i za jeho hranicemi.
- V roce 1970 měla Sněžka již více než 500 zaměstnanců pracujících ve dvaceti dílnách.
- Rok 1992 přinesl do výrobního družstva transformaci a ještě téhož roku Sněžka začala dovážet část svých výrobních materiálů z asijských zemí.
- Jedním z nejdůležitějších milníků Sněžky se stal rok 1993, kdy společnost přijala navíc i šití dílů pro automobilový průmysl.
- V roce 1997 se přesunula část výroby kožené galanterie do Číny.
- Od roku 2005 se Sněžka stala vlastníkem několika dceřiných společností.
- V současné době Sněžka Náchod v.d. patří k největším výrobním družstvům v České republice s hlavním výrobním programem zaměřeným na šité díly pro automobilový průmysl. Spektrum výroby zahrnuje šití hlavových opěrek, loketních područek, bočních dílů nebo sedáků. Část společnosti se stále zaměřuje na šití kožené galanterie, která je pro Sněžku Náchod tak typická.