Rok se zaměstnanci českého textilního řetězce Vesna ve spolupráci s Odborovým svazem pracovníků obchodu snažili přimět společnost, aby jim zvýšila mzdy. Až poté, co své platové podmínky zveřejnili v médiích, společnost souhlasila s dalším jednáním.

Prodavačky této sítě podle odborů dostávají platy, které jsou na hranici bídy. Často jim na účet chodí pouze deset tisíc korun čistého měsíčně.

„V kauze Vesna nastal v posledních dnech důležitý posun: vedení této společnosti přistoupilo na řešení sporu o uzavření kolektivní smlouvy prostřednictvím zprostředkovatele – v pořadí druhého,“ uvedla tisková mluvčí Odborového svazu Eva Presová.

„Náš odborový svaz to považuje za pozitivní zprávu, neboť do případu bude vnesen objektivní pohled nezávislého odborníka,“ vysvětluje předsedkyně Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO) Renáta Burianová. Právě na neexistenci kolektivní smlouvy a nechuť o ní jednat odbory upozorňovaly.

Ilustrační foto.
Prodavačky z Vesny: „Nemáme na živobytí“

Funkce zprostředkovatele spočívá v hledání kompromisního řešení sporu mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací. Ze zákona ho určuje ministerstvo práce a sociálních věcí.

Jednání s Vesnou bylo podle odborů ještě složitější než s řetězcem Ahold, který v Česku provozuje síť prodejen Albert. Špatné platové podmínky jeho prodavaček se v Česku řešily loni. Prodavačky dostávají pouze zaručenou mzdu, která letos činí 13 200 hrubého. „Vesna navíc v rozporu s dobrými mravy vyplácí svým lidem pouze minimální mzdu a do výše zaručené mzdy ji dorovnává formou pohyblivé složky mzdy,“ uvedla předsedkyně Odborového svazu Renáta Burianová.

Prodavačky z hradecké Vesny doufají, že jednání přinese pozitivní výsledek. „Mluvím za všechny a doufám, že se dočkáme zlepšení a finančního ohodnocení, které by nám přineslo záruku slušného žití,“ uvedla jedna z nich. „Z deseti tisíc poplatíte výdaje na bydlení, jídlo a třeba i dojíždění a nezbude nic – na léky, oblečení. Kvůli těmto podmínkám odchází kmenoví zaměstnanci. Je to smutné u firmy, která se prezentuje na billboardech i trolejbusech,“ dodala prodavačka. Zaměstnanci uvádějí, že se situace radikálně zhoršila v posledních letech, přičemž poslední rok je kritický.

Vedení společnosti, která vznikla v roce 1994 a má v Česku na 53 prodejen, ve kterých pracuje 133 zaměstnanců, stížnosti pracovníků odmítá a jednání odborů považuje za diktát. „Mzdy navyšovat chceme, ale budeme se soustředit na pohyblivou složku přímo navázanou na výkon zaměstnance či kolektivu každé prodejny, což nám připadá více spravedlivé a i více motivační než přidávat mzdu plošně,“ uvedla před časem ředitelka Vesny Dagmar Havrdová.

S tím ale prodavačky nesouhlasí. Podle nich je totiž úroveň zboží špatná a defacto nemají co prodávat. Splnit podmínky pro odměňování na základě prodeje je pro ně prý nadlidský úkon.