1. Na kolika místech se bude letos ve městě hrát?
2. Jaké hosty mezinárodní jazzové přehlídka představí?
3. Budou letos hrát jazzmani také v místních hospodách, jak tomu bylo v prvních ročnících?

Jazzová hudba ovládne ulice krajského města od 11. do 16. října. Deník si do své redakce na on–line rozhovor pozval pořadatele festivalu Jazz Goes to Town Martina Brunnera. Dotazy se týkaly jak hudby, tak i uspořádání celé akce.

Martin Brunner odpovídal v úterý 5. října od 10 hodin.

Na co se letos můžeme těšit? Co byste doporučil? (armstrong)

Podívejte se na naše stránky, tam všechno najdete. Já osobně se moc těším na Will Bernard Trio - funky jazz s hammondkama, to bude odvaz, duo Lázslo Sulle & Pentti Lahti, tj. duo piano a saxofony, a na závěrečný Squeezeband, to bude skvělá hudba i s trochou legrace, dokonce s human beat boxerem Ninem G a v sobotu bude hrát momentálně světová flétnista číslo jedna, podle odborníků, potom nová francouzská hvězda – trumpetista Ibrahim Maalouf, budoucí nástupce Truffauze a na závěr festivalu patří Marty Ehrlichovi s kvartetem excelentních muzikantů z New Yorku, to bude krásná muzika. Ale osobně vám zaručuji, že všechny kapely hrající na festivalu po celý týden jsou velmi dobré a velmi pečlivě vybírané. Jde nám hlavně o kvalitu.

Přítel obdivuje nejvíc saxofon. Na jaký koncert ho mám pozvat?
(Z.)
Tak to si užije - v pátek Chico Freeeman hraje na tenora, to je velké jméno mezi světovými saxofonisty a stejně tak v sobotu Marty Ehrlich, úžasně melodicky myslící solista, to musíte slyšet. A v pátek ještě Pentti Lahti z Finska, ten je taky úžasný.

Koho považujete mezi českými jazzmany za hvězdu?
(jazi)
Jiřího Stivína a Milana Svobodu.

Jak dlouho trvají přípravy jednoho Jazz Goes to Town? Chodíte k tomu do práce, nebo se živíte jen tímto?
(Urbanová)
Festival organizujeme kontinuálně po celý rok, a pozor děláme to jako fandové, které to baví. Jednou jsem už byl bohužel i sponzorem, takže na tom celkově prodělávám. Živím se jako učitel hudby na ZUŠ v Jaroměři.

V Hradci už dlouho chybí jazzový klub, přesto, že se čas od času za něj nějaká hospoda vydává. Nechtěl byste se pustit do této myšlenky a dát městu konečně pořádný jazz club?
(koloušek)
Úplně upřímně: snažil jsem se o to a je to marné. Momentálně je otevřený nový klub Springfield Club, ale je asi určen na nějaké diskotéky nebo co. Domluvil jsem tam dva koncerty festivalu, dali to na plakáty a ejhle bude jenom jeden, protože ve středu se tu náhle koná schůze ODS. No tak se stěhujeme do restaurace Na Staré poště. Už nic iniciovat nebudu, radši budu hrát.

Prý nejste příznivcem jazzu v hospodách. Muzikanti přece v hospodách vždycky hráli.
(a.s.d.)
Kdysi dávno, dnes je to koncertní hudba, dnes se hraje v klubech, jde o poslech. Pozor, taky řada jazzových fanoušků chce jazz poslouchat a nebýt u toho rušena jucháním opilců. V hospodách se hraje dechovka, taky bigbít nebo blues, ale tam taky nemusíte slyšet všechny tóny. U jazzu ano.

Mají studenti zlevněné vstupné na některé koncerty? Bude na některé koncerty vstup volný?
(Agáta žačka)
Žádný koncert není zdarma, děláme to záměrně, protože nechceme, aby kultura byla zadarmo, všechno něco stojí, chleba, pivo. Podporujte kulturu tím, že si na ni kupujte lístky ! To je zásadní. Studentské vstupné do Aldisu je 180 korun na jeden večer.

První letošní koncert bude, jak jsem četl, v kostele. Proč v kostele? Jak se vůbec takové prostředí technicky připravuje na jazzový koncert?
(Petr Bende)
V kostele bude provedena jazzová mše Karla Růžičky, která je psaná jako duchovní hudba právě do tohoto prostředí, je tam naprosto správně. Pokud jde o technické zajištění, bude to naše premiéra v tomto nejazzovém prostředí, tak jsme ostražití, zkušenost s tím nemáme.

V čem se liší jazzman, rocker a klasik? Jak se záliba v určité hudbě odrazí na jeho charakteru, snad i životě?
(Zoe)
Hrál jsem léta v kapele Spektrum, moc mě to bavilo. Rocková hudba má svoji sílu v intenizitě zvuku a razanci provedení, jazzmani se liší hlavně nutným vzděláním a virtuozitou ovládání nástroje. Je naprostou nutností ovládat co nejdokonale všechny stupnice, jedno jestli je to F dur nebo Fis dur. Klasičtí muzikanti jsou dokonale vzdělaní virtuozní hráči, kteří interpretují dílo, které ale vytvořil někdo jiný, třeba pan Martinů. Jazzmani mají tenúžasný zážitek, že na místě tvoří vlastní hudbu. To je na jazzu to fantastické. Proto se také muzikanti potřebují soustředit, a proto ty hospody nejsou vždycky to pravé ořechové.

Vozí si muzikanti do Hradce na vystoupení vlastní nástroje a techniku, nebo to zajišťujete vy?
(Kája)
Jak kdy, jak kdo. Pokud letí třeba z USA, mají jenom nástroje - komba, bicí, varhany, všechno se zajišťuje podle jejich přesných požadavků. Bojím se vždycky stávek letištního personálu v Paříži, jednou poslali basu do jiné země nebo saxofony Jamese Cartera dorazily pozdě do Prahy.