´Termín má stanoven na první červnový víkend. Řeč je o známé Aviatické pouti, která každý rok přiláká na pardubické letiště až desítky tisíc milovníků křídel a všeho, co vzduchem létá. Krize však dorazila plnou silou i do této oblasti a pořadatelé tradičního airshow řeší problémy s financováním této akce. Přišli totiž o generálního sponzora. A peníze rozhodují o tom, v jakém rozsahu se letošní Aviatická pouť uskuteční.
Firmy v krizi šetří
První ročník Aviatické pouti se v Pardubicích odehrál v roce 1991. Od té doby se na stejném místě - v rodišti prvního českého aviatika Jana Kašpara - konalo bez přerušení dalších sedmnáct ročníků. Letošní devatenáctý je však částečně ohrožen, přitom mělo jít o generálku na kulatý dvacátý ročník spojený s oslavami stého výročí Kašparova vzletu. Dosavadní generální sponzor, jímž byla společnost Metrostav, ukončil s pořadateli spolupráci. Poprvé se stal Metrostav hlavní jistotou financování akce v roce 2005, kdy firma podepsala smlouvu se Sdružením Aviatické pouti, pořadatelem dvoudenního leteckého setkání. „Slíbili jsme tehdy spolupráci na dva roky, vydrželo to čtyři roky,“ uvedl včera mluvčí Metrostavu František Polák s tím, že kolegové z jejich divize působící na Pardubicku již na podzim upozorňovali na ekonomickou depresi. Ta je totiž hlavním důvodem, proč Metrostav začal šetřit. „Od podzimu omezujeme zbytné náklady. Pokud máte snahu zachovat lidi ve firmě, pak se sáhne na sponzoring a další zbytné věci,“ dodal mluvčí významné stavební společnosti.
Rozpočet Aviatické pouti se poslední roky pohyboval kolem tří milionů korun. Část nákladů uhradilo vstupné a příjmy z pronájmu obchodníkům. Metrostav, jako hlavní sponzor, přispěl vloni jedním milionem korun. Pořadatelé se nyní snaží tento výpadek nahradit, což je v současné recesi velmi těžké. Jistotu finanční podpory mají alespoň v městu Pardubice, které na akci věnuje 200 tisíc korun, Pardubickém kraji, který přispěje poloviční částkou.
„Letošní ročník není úplně ohrožen, nechceme přerušit kontinuitu, to by byl hotový nesmysl,“ říká Josef Hadinec, člen sdružení a jeden ze zakladatelů Aviatické pouti. „Ale protože v současné době máme zhruba necelých padesát procent finančních prostředků, než míváme normálně, tak 30. března správní rada rozhodne. Není však předpoklad, že by to vůbec nebylo. Ale bude se jednat v jakém rozsahu.“ Podle Josefa Hadince prozatím například nepřichází v úvahu účast drahých historických letounů ze zahraničí. „Letový program ale musí samozřejmě proběhnout, ale bude zřejmě asi trošku omezenější.“ Pořadatelé Aviatické pouti se v posíleném pozemním programu také chtějí více zaměřit na děti ve spolupráci s nadací Pomozte dětem.