Nálezy zkamenělin v jantaru jsou v posledních letech mezi paleontology velmi oblíbené. Kapky tvrdé starověké pryskyřice mohou zachytit drobné detaily pavouků, plazů, mikroskopických zvířat, hmyzu a dokonce i miniaturního dinosaura.

Až doposud byly ale veškeré nálezy v jantarech suchozemská stvoření. Tento objev je podle vědců nejstarší nález vodního živočicha na světě.

Studii publikovali ve čtvrtek v americkém žurnálu Science Advances. „Tento exemplář je ohromný. Je jediný svého druhu. Je naprosto kompletní a nechybí mu jeden jediný chloupek, což je neuvěřitelné,“ řekl hlavní autor studie Javier Luque.

Samice pavouka druhu lagonomegopidae svírající vajíčky (vlevo) a s vylíhlými mláďaty.
Unikátní nález: Jantar skrýval 99 milionů let starého pavouka s mláďaty

Malého kraba vědci pojmenovali Cretapsara athanata. Na zkoumání jantarového vzorku, který pochází ze severního Myanmaru, se podílí čínští, američtí a kanadští vědci.

Jméno kraba odkazuje na poslední období druhohor, křídu a na Apsaru, což je podle jižní a jihovýchodní asijské mytologie duch mraků a vod. Druhové jméno vědci odvodili od řeckého slova „athanatos“, které znamená nesmrtelná bytost. Poukazuje to na to, že krab vypadá v jantaru jako živý.

Toto 100 milionů let staré stvoření je podobné současným krabům. Podrobnější skenování odhalilo jemné části těla, jako jsou například tykadla, žábry nebo jemné chloupky kolem úst. Tvor byl jen pět milimetrů velký a pravděpodobně je to krabí mládě.

Vedle dinosaurů

Výzkumníci si myslí, že Cretapsara nebyl vyloženě vodní ani pozemský krab. Odhadují, že žil ve sladké nebo v brakické vodě na lesním podloží. Také připustili možnost, že tento druh migroval na pevninu stejně jako slavní Červení krabi na Vánočním ostrově. Ti své mláďata vypouští do moře, ale později putují zpět na suchou zem.

Podle vědců nový objev dokazuje, že se krabi přesunuli z mořské vody na souš a do sladké vody už během dinosauří éry, nikoliv během éry savců. To znamená, že vývoj suchozemských a sladkovodních krabů je mnohem delší, než se původně vědci domnívali.

Jantarové zkameněliny z doby dinosaurů se v Myanmaru nacházejí pouze v nalezištích v Kačjinském státě, který je myanmarským nejsevernějším státem. V posledních letech se ale objevili etické obavy o původu jantarů z tohoto regionu.

Jiří Vedral a fosilie určené na prodej
Toužíte po zubu dinosaura nebo klu mamuta? Žádný problém, vše koupíte

Americká Společnost pro paleontologii obratlovců vyzvala k moratoriu ohledně zkoumání krvavého jantaru nalezeného v roce 2017, kdy místní armáda převzala kontrolu nad některými těžebními oblastmi. „Existují důkazy o porušování lidských práv, které přímo souvisí s těžbou jantaru a řekla bych, že nejen jako paleontologové, ale také jako lidé musíme myslet na etické důsledky toho, co děláme,“ okomentovala problém ředitelka společnosti Emily Rayfield.

Autoři nové studie prohlásili, že vzorek jantaru s krabem získalo Muzeum jantaru Longyin v srpnu 2015 od prodejce v čínském městě Pao-šan poblíž myanmarských hranic.

Doufají, že pomocí zkoumání nálezů před vznikem konfliktu upozorní na problémy v Kačjinském státě a zvýší povědomí o současném konfliktu v Myanmaru.