Poslední premiérou Klicperova divadla se v letošním roce stala na hlavní scéně uvedená Molièrova hořká komedie Zdravý nemocný. Připravil ji režisér v Kristových letech Nikolaj Penev, narozený v Bulharsku ve znamení Štíra. Sám stanul už párkrát před kamerou a zahrál si i ve filmech Obsluhoval jsem anglického krále a Kráska v nesnázích.
 
Nyní tento absolvent pražské DAMU, který má za sebou několik prvních úspěšných divadelních režií, nastudoval Molièrův brilantní kus v nezvykle rozdováděném rytmu. Vyšel přitom ze skutečnosti, že jeden z největších komediografů v historii divadla hru původně napsal v žánru tzv. baletní komedie.
V Penevově inscenaci se rychle střídají jednotlivé scénky, v nichž herci do nejjemnějších detailů rozehrávají komické etudy koketující až s pantomimou.
Hlavní postavou komedie je měšťák Argan, který je navíc pořádný hypochondr. Za peníze si koupil mladou a hezkou ženu a chce si za ně koupit i zdraví. Podobně jako režisér David Drábek přenesl svého Macbetha ze skotského středověku do současného fastfoodu, Penev Zdravého nemocného přesadil z časů vlády Krále Slunce Ludvíka XIV. do indiferentní novější doby.
 
Děj se odehrává zejména na zahradě Arganova domu, kde nesmí chybět privátní golfové hřiště s pečlivě udržovaným greenem. Pana Argana si zahrál při premiéře 10. února 1673 sám Molière, jehož o sedm dní později na jevišti po představení téže hry přepadl záchvat kašle. Přenesli ho do jeho bytu, kde zanedlouho v 51 letech zemřel. V Hradci Argana, jehož neustále týrá strach o sebe samého, hraje Dušan Hřebíček, který je snad nejvýraznějším zdejším komediálním hercem. Jako hubatá a všetečná služka Tonka diváky v dobrém smyslu slova šokuje Filip Richtermoc.
 
Penevova interpretace Molièra se divákům, zejména těm mladým, evidentně líbí. Osobně ale postrádám to, o čem Cyrano v Rostandově hře říká „Molière velký je!“. Stejně inscenace nenaplňuje Goet〜hův výrok o Molièrovi: „Komediant, jehož velikost dosáhla hranic tragédie.“