Premiéru známé divadelní hry Naši furianti českého dramatika Ladislava Stroupežnického úspěšně sehráli v nabitém Roškotově divadle místní divadelní soubory Vicena, Veselé zrcadlo a několik dalších hostujících herců pod režijním vedením Lenky Janyšové. Původní text upravil známý královéhradecký divadelník, autor a režisér Alexandr Gregar, který jej doplnil východočeskými a podkrkonošskými písněmi.

„Tu hru jsem chtěl dělat již před lety kdysi, už v roce 2006 jsem sáhl po původním textu Ladislava Stroupežnického (obvykle se hraje v Macháčkově úpravě Národního divadla z roku 1984), chtěli jsme totiž Furianty uvést v přírodním divadle v Červeném Kostelci, dokonce s muzikou někdejšího folklorního souboru Hadař. Proto jsou v mé úpravě podkrkonošské písničky. Ale z různých důvodů k premiéře nedošlo. Až teď – orlickoústecká režisérka Lenka Janyšová, s níž léta spolupracuji, chtěla nějaký text k výročí souboru Vicena (loni slavili 120. let existence), a takovou hru, aby se mohl zapojit celý soubor. Nabídl jsem proto Naše furianty," řekl ke hře Alexandr Gregar.

Příběh vypráví o mezilidských vztazích a o životě na vesnici a venkově. Vysloužilý voják Bláha a úlisný krejčí Fiala se přou o uvolněné místo ponocného, rozhodovat má obecní výbor a jako obvykle, nejde při sporech často o věc, ale o osobní zájmy.

Děj Stroupežnický zasadil do svého jihočeského rodiště. Ale ústečtí ho hrají „teď a tady" – proto i název Naši naši furianti. Kolik budou mít jejich představení repríz, ukáže teprve čas.

„Za měsíc hrajeme na krajské přehlídce v Červeném Kostelci. Myslím si, že úspěch premiéry, byť byla hrána v domácích podmínkách – podívat se přišly rodiny a kamarádi herců, byl zcela výjimečný. Ale inscenace má takovou podobu, že by ji mohli přijmout i na jiných jevištích." dodal Alexandr Gregar.

„Nejtěžší na zpracování hry bylo, poznat dobře všechny herce a dobře se společně sžít, protože se jedná o několik hereckých skupin. Jednak to byl tradiční soubor Vicena, dále soubor našeho gymnázia Veselé zrcadlo, přizvaní hosté a muzikanti. Sešla se tu skupina třiatřiceti lidí, kteří na sebe ve výsledku vzájemně dobře slyšeli. Zkoušeli jsme pozvolna od května, pravidelné zkoušky nastaly od září. Největší radost mám z toho, že lidé moji koncepci přijali a ve výsledku spolu uměli hrát," svěřila se režisérka Lenka Janyšová.

Eva Ženíšková