Město jako téma

Antonín Střížek je znám tím, že své dílo tvoří s velkou pečlivostí. Na obrazech se objevují zejména působivé městské či zešeřelé předměstské scenérie se stromy, domy, tramvajemi, mosty, automobily, vlaky… Jeho dílo v rámu závěsného obrazu, jemuž mnozí ohlašují už několik let smrt, se v dnešní době plné různorodých instalací, konceptů či videoprojekcí vymyká svou zdánlivou obyčejností. Antonína Střížka však falešní proroci nechávají chladným.

„Dodnes se stále mluví o tom, zda je obraz mrtev či nikoliv. Já jsem ale u obrazu zůstal a řekl jsem si, že se budu věnovat tradičním tématům, která jsou trochu mimo," říká umělec, který se nechal inspirovat významným představitelem krajinomalby německého romantismu Casparem Davidem Friedrichem. „Měl jsem a stále mám takový dojem, že moderní umění začalo právě u romantiků," poznamenal.

Přestože jsou jeho práce realistické a tematicky jasné, malíř nahlíží do výtvarných koutů abstrakce. „Na malbě mě více než tematika zajímá abstrakce obrazů. Zajímá mě, jak se barvy dotýkají a jak proudí vzduch v obrazu. O obrazu se nedá uvažovat bez abstraktního myšlení," je přesvědčen. Oblíbeným tématem umělce jsou zátiší. Za pozornost na výstavě určitě stojí zátiší se zeleninou a také originální zátiší s africkými maskami, bílým kohoutem a vážkami.

Netradiční inspirace

Ve dvou dílech se nečekaně objevují okamžiky známé spíše z policejních svodek – dopravní nehody. „Objevil jsem slavného švýcarského fotografa, který se celý život živil jako policejní fotograf. Velmi pečlivě fotil bouračky. To mě zaujalo a stalo se to dalším mým tématem. Je to spíše takové varování," prozradil autor.  Antonín Střížek ve Stodvacettrojce nevystavuje klasické obrazy malované například olejem, ale místo plátna zvolil klasický papír. Sám přiznává, že ho okouzluje.

„Papír je strašně podceňovaný materiál. Podle mě je papír nádherný a naprosto nezastupitelný materiál. Sám mám obrovskou sbírku papírů a do konce svého života mám na čem pracovat," směje se výtvarník.

Majitel galerie Aleš Pražan si velmi považuje přátelství s vystavujícím malířem. „Známe se pětadvacet let. Mám ho rád. Už před lety jsem byl z jeho obrazů unesen, okouzlil mě jejich klid, exprese a výjimečnost."

Antonín Střížek
Narodil se 22. května 1959 v Rumburku. Dětství prožil 
v Ostravě-Porubě.
V letech 1983 až 1988 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. 
Od roku 1989 měl na pět desítek samostatných výstav doma 
i v zahraničí. 
Jeho obrazy vlastní například Národní galerie v Praze, Středočeská galerie v Praze, Galerie Benedikta Rejta v Lounech, Galerie výtvarného umění v Roudnici nad Labem nebo Galleria Nazionale d'Arte Moderna San Marino. 
Od roku 1997 vede malířský ateliér na Akademii výtvarných umění.
K jeho velkým koníčkům patří cestování: v minulosti navštívil například  Čínu, Mexiko, Jižní Ameriku, Španělsko, Itálii nebo Japonsko.
V roce 2002 zpracoval realizaci opony Státní opery 
v Praze.
Jeho tvorba se řadí do období postmoderny.

Hynek Šnajdar