Aut i přes zdánlivé nasycení trhu neustále přibývá. Jedno dnes v průměru vychází už na téměř dva Východočechy. Ještě před čtyřiceti lety se o jedno auto dělilo téměř osm lidí… V praxi, pokud odečteme děti a starší důchodce, tak vlastní auto skoro každá domácnost.

A podle statistiků každý čtvrtá z nich využívá dokonce dvě nebo i více aut. Hlavně v hradeckém kraji, v Pardubickém kraji je podíl domácností s více auty o něco nižší. V součtu všech domácností (včetně tech nemotorizovaných) tak vychází podíl těch, které využívají více než jedno auto, na zhruba každou sedmou.

Máme nejlevnější pohonné hmoty z celé země
Východní Čechy - V Pardubickém kraji je vůbec nejlevnější benzin i nafta. Vyplývá to z databáze společnosti CCS, která ceny na pumpách sleduje. Natural 95 se minulý týden v Pardubickém kraji jako v jediném regionu držel pod 31 Kč/l, cena nafty jen o šest haléřů překročila 30 korun. Jen o dva haléře víc stojí diesel v Královéhradeckém kraji, který je druhý nejlevnější i na benzin. Ceny na pumpách jsou ve východních Čechách nízké dlouhodobě.

„Nic jiného nám nezbývalo. Jezdím za prací do Hradce, manželka sice také, ale musí nejdřív odvézt děti ráno do školky a do školy. Bez dvou aut bychom se neobešli," řekl Milan Truhlář z vesnice poblíž Českého Meziříčí na Rychnovsku.

Každé auto v průměru podle loňského šetření statistiků najezdí ročně po Česku 8100 kilometrů, po zahraničí pak dalších zhruba 1800 kilometrů. Lidé v Pardubickém kraji jsou v tomto ohledu o něco mobilnější než obyvatelé hradeckého kraje. Celostátní průměr je těmto východočeských číslům podobný.

Téměř každá třetí rodina naopak nemá auto žádné. Jsou to hlavně právě senioři, odkázaní na autobusy nebo pomoc svých příbuzných.

Zajímavé však je, že tento podíl je ze všech krajů v Česku nejnižší. V jiných regionech nepoužívá auto zhruba kolem třetiny a třeba v Praze s rozvinutou MHD dokonce 44 procent domácností.

Překvapivě vysoké zůstává stáří vozového parku, dokonce pomalu narůstá. Průměrné auto na východočeských silnicích je staré přes 15 let. Není divu, když více než třetinu trhu s auty tvoří ojetiny.

Kde se bez aut neobejdou? Nejvíce jich mají Středočeši. Nejméně jezdí lidé na Ústecku

Praha/ Východní Čechy - Přes pětatřicet miliard kilometrů najezdí tuzemské domácnosti auty v součtu za rok. Průměrný rodinný vůz tak zvládne přes osm tisíc kilometrů.

Jednoznačnými premianty v cestování po českých silnicích jsou Středočeši, kteří nacestují skoro deset tisíc kilometrů ročně.

Tamní domácnosti zároveň dominují i v počtu aut. A to nejen prvních, ale i druhých. Dva vozy má skoro pětina rodin.

Není se co divit. Mnoho Středočechů si postavilo domy v satelitech, kam autobusy veřejné dopravy zajíždějí jen sporadicky, chybějí v nich školy, školky i obchody.

Rodiče tak nejenže denně dojíždějí do metropole či bližších okresních měst za prací, ale musejí rozvážet po kraji i děti do škol a na kroužky.

„Nutno přihlédnout i k tomu, že mnohými občany je preferován vyšší komfort cestování poskytovaný automobilem," podotýká nezávislý analytik automobilového trhu Antonín Šípek.

Pražané bez aut

Středočeskou zálibu v cestování po tuzemských silnicích lze pozorovat každé ráno na příjezdových cestách do metropole i v jejích ulicích, kde se dá jen stěží najít místo k zaparkování.

Z čísel Českého statistického úřadu přitom – možná překvapivě – vyplývá, že samotní Pražané po autech až tolik netouží.

Zatímco v Česku používá osobní vůz v průměru 66 procent rodin, v Praze je to jen 56 procent – nejméně ze všech krajů. „Ve městech je výrazně vyšší koncentrace dopravních služeb (síť MHD, cyklostezky) a zároveň se v nich cestuje na kratší vzdálenosti," komentuje to Marek Tögl z Centra dopravního výzkumu. „Proto si domácnosti mohou dovolit nevlastnit vozidlo."

Kdo nemá na benzin

Málo auta využívají i rodiny na Ústecku a Karlovarsku. Ostatně v druhém jmenovaném regionu se lidem cestování vlastním vozem nejvíce prodraží, vyplývá z „Benzín indexu", který spočítal Deník a server Dotyk.cz.

Ten srovnává, kolik si řidiči v jednotlivých krajích mohou koupit litrů paliva za tamní průměrnou mzdu.

Právě lidem na Karlovarsku plat vystačí jen na necelých osm set litrů benzínu měsíčně. Naopak například zmínění Středočeši si mohou u pump načerpat o sto litrů víc.

Cena naturalu je přitom pro většinu domácností, které vlastní vozy, zásadní. „Z téměř 64 procent u nich převládají auta na benzin," říká Zbyněk Štech z oddělení statistiky energetiky Českého statistického úřadu.

Nejméně po republice najezdí lidé z Ústecka, Zlínska a Moravskoslezského kraje, zjistili statistici. Jak se ale ukazuje, dá se i na „málu" postavit celkem výdělečný byznys.

Na majitele vozů, kteří neřídí často, se loni jako první zaměřila pojišťovna Allianz, která začala účtovat autopojištění na základě naježděných kilometrů.

V pondělí oznámila, že se jí i díky tomu podařilo v druhém pololetí loňského roku přilákat čtyřicet tisíc nových klientů.   (alx, bj)