Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusový sen za dvě stě milionů. Příliš velké sousto pro Jičín?

Královéhradecko, Jičín - Jak řešit problém současného nevyhovujícího autobusového nádraží v Jičíně, nastínila studie architekta Patrika Kotase. Ta vychází z využití takzvaného bipolárního modulu, tedy propojení dvou uzlů - zastávkového centra na frekventované ulici 17. listopadu a autobusového terminálu s parkováním u vlakového nádraží.

18.6.2017
SDÍLEJ:

Autobusové nádraží v JičíněFoto: Archiv

Lidé se mohli k záměru za dvě stě milionů vyjádřit během pondělní prezentace v Porotním sále zámku, kde nejprve zhlédli krátké video a poté se mohli obracet s dotazy na architekta Kotase nebo zpracovatele dopravní studie a představitele města.

Více jak dvouhodinová diskuze přinesla mnoho zajímavých pohledů.

Podle opozičního zastupitele Petra Šindeláře je pro Jičín zbytečné mít dvě nádraží. Jičín to prý nepotřebuje. Další opozičník Ladislav Brykner poukazuje na pružnou Novou Paku, kde zadali studii několika architektům, lidem pak dali možnost volby mezi výstavbou nového terminálu nebo rekonstrukcí starého. Na to poukazoval další přispěvatel. „Jde o cenné území, které ovlivní život Jičíňáků po generace. Do území vmontujeme další křižovatky a přechody. Až vystoupí všichni z autobusů, tak to bude několikanásobný nárůst počtu lidí,“ obává se kolapsu bývalý starosta Jičína Martin Puš. Pozastavuje se i nad tím, že veřejnost má k posouzení jen jedno řešení, což je podle něho špatně.

„Je to nejhorší řešení, jaké se nám mohlo dostat. Ptáme se, kde tento projekt funguje?“ rozohňuje se zastupitel Brykner. Architekt Kotas se důrazně ohradil. „Vyzývám vás, abyste nezpochybňoval důležitá fakta a skutečnosti. Důrazně nesouhlasím s tím, co říkáte. Nejdříve byste se měl seznámit s tím, co posuzujete,“ mírní Bryknera.

Další dotazy směřují na parkování aut, autobusů, proč nemůže být zastávkové centrum na původním autobusovém nádraží, ale nejčastěji se diskutéři ptají, proč radnice vybrala právě architekta Kotase, proč nevypsala architektonickou soutěž?

„Já jsem byl do Jičína pozván, kdy město mělo už několik řešení a architektonických studií centra a vlakového nádraží. Přišel jsem řešit patovou situaci, kdy část představitelů města preferoval nějaké řešení, druhá část jiné. Já předkládám třetí koncepci,“ odpovídá Kotas.

„Na autobusové nádraží proběhla kdysi architektonická soutěž, nebyla akceptovatelná,“ připomíná místostarosta Petr Hamáček a argumentuje také tím, že návrh je v souladu s územním plánem a jeho součástí je i požadovaný dopravní model.

„První varianta byla přesunout autobusové nádraží k vlakovému, druhou je bipolární řešení a třetí ponechat současný stav,“ reaguje ostře starosta Jan Malý.

„Terminálový způsob zde máme, stavba nového autobusového nádraží v této lokalitě za současných podmínek nám neřeší dopravní obslužnost a zatíženost. Dálkové autobusy budou i nadále jezdit středem města, jen utratíme dvě stě milionů,“ hodnotí nápad vysokoškolák Eda Mlejnek. Navrhuje vymyslet nový prostor, kde vznikne nové autobusové nádraží jako v Hradci Králové. Město má být podle něho obsluhováno městskou dopravou v návaznosti na cyklotrasy a pěší. „Cyklistickou dopravu město neřeší, na kole se nedá jezdit. Město by mělo řešit, jak dostat lidi do fabrik bez aut,“ domnívá se Mlejnek.

Osmnáctiletý student jičínského gymnázia Prokop Vitvar bipolární model chválí. „Líbí se mně řešení zastávkového centra vzhledem k integraci k vlakovému nádraží. Je fajn, že zůstane v centru. Myslím si, že by to mohlo fungovat.“ Podle Vitvara má záměr do budoucna velký potenciál.

Pedagog Martin Bažant také nápad oceňuje. „Řešení hlavního nádraží u vlakového s návazností na vlakové spoje a návaznost na zastávkové centrum u Komerční banky mně připadá jako nejlepší řešení s tím, že do budoucna bude potřeba zajistit průjezd aut i autobusů přes vlakový terminál směrem na obchvat.“

K projektu za dvě stě milionů se postupně vyjádří zastupitelé. O dalším osudu lokality zřejmě rozhodnou komunální volby v příštím roce. Radnice má zatím územní studii, čekají ji další dva roky projektování, než se začne případně stavět.

Představitelé města Jičína hledají novou podobu celé lokality už od 90. let. „V roce 2010 byl schválen přes odpor obyvatel územní plán, který předpokládá přesun autobusového terminálu do prostoru u vlakového nádraží. Čtyři roky se jen debatovalo, nyní se snažíme najít řešení. Na současném autobusovém nádraží by terminál mohl vyrůst, ale muselo by dojít ke změně územního plánu,“ vysvětluje místostarosta Hamáček časovou prodlevu.

Autor: Iva Kovářová

18.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tip liga - Ilustrační snímek.

Tip liga: Lídr vyhořel, na paty už mu šlape Cílek

Pohřeb Adolfa Klepše
8

Lidé se loučili s náčelníkem krkonošské Horské služby Adolfem Klepšem

Z dodávky si udělali autobus

Hradec Králové - Policisté odhalili další přeplněnou dodávku, ve které "cestovalo" 26 pasažérů.

„Náš nejhorší výkon podzimu. Málo snahy a srdíčka,“ řekl Bíl

Hradec Králové - Fotbalová I. B třída má za sebou další díl. Co přinesl z pohledu okresních týmů?

Magistrát vydá „rychlé“ občanky na počkání a zdarma

Hradec Králové - Volby jsou za rohem. Pokud volič zjistí, že jeho občanský průkaz nebo pas už pozbyl platnosti, úředníci hradeckého magistrátu jsou mu připraveni vydat takzvaný rychlý občanský průkaz.

Agresivita, karty - to je recept Olympie

Hradec Králové - Měli být za otloukánky druhé ligy, odsouzencem k sestupu. Žijí vlastně ve vyhnanství, na neútulném Strahově, mají tým plný mladých a neznámých fotbalistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení