Ještě v sobotu si lidé mohli dojít na kilometr vzdálené nádraží v Opatovicích nad Labem - Pohřebačce, to je však od neděle zrušeno a na novou opatovickou zastávku to mají Březhradští daleko. Zástupci Březhradu přitom byli s úřady dohodnuti, že část vlaků bude v Pohřebačce ještě nějakou dobu zastavovat.

Zapomnětlivé úřady

„Před několika lety pardubické úřady vydaly územní rozhodnutí o stavbě dvoukolejné trati mezi Pardubicemi a  Hradcem Králové, ale úředníci pozapomněli, že část stavby u Opatovic už zasahuje do Březhradu, takže jako účastníky řízení  by měli obeslat i Královéhradecký kraj a majitele pozemků z Březhradu," říká Dana Pavlíčková ze spolku Zdravý a bezpečný Březhrad.

Podotýká, že kdyby se lidé proti takovému postupu bránili soudně, byla by stavba v hodnotě tří miliard a zejména velké evropské dotace, které na ni měly jít,  v ohrožení. „Slíbili jsme, že nebudeme dělat problémy, ale poprosili jsme o vlakovou zastávku, o rozšíření zdejšího železničního přejezdu o pruh pro chodce a o to, aby nádraží v Pohřebačce fungovalo až do vzniku nové břez-hradské zastávky," vysvětluje Dana Pavlíčková.

Zástupci spolku začali jednat s městem Hradec Králové, Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) i projektantem trati. „Slíbili nám to s tím, že je to schůdné. Spočítali si, že je to pro ně výhodnější," konstatuje Dana Pavlíčková.

Nová zastávka by měla být dokončena v roce 2020. Když však České dráhy před několika týdny zveřejnily informace o novém jízdním řádu, čekal na Březhradské šok. Nádraží bylo zrušeno, takže v Pohřebačce už žádný spoj nezastaví.   Následujících pět let tak zůstanou  bez vlaku. Úmluva s úřady byla na nic.

Zbyla jen dvanáctka

Vlakem přitom jezdili lidé za prací na Pardubicko, studenti do škol i lidé cestující do Prahy. Využívali jej i cestující do Hradce Králové. „Na rozdíl od linky MHD číslo 12, která Březhrad obsluhuje a do města jede 25 minut, to vlaku trvá asi tři minuty," konstatovala jedna z účastnic na nedávné schůzi spolku Zdravý a bezpečný Březhrad.

Dvanáctka jezdí v průměru jednou nebo dvakrát za hodinu a navíc nemá žádnou návaznost na vlaky jedoucí z Hradce nebo do Hradce. „Dojíždím kvůli dálkovému studiu do Brna, a teď to bude opravdu nepříjemné. Čekat v deset večer tři čtvrtě hodiny u hradeckého nádraží na dvanáctku není nic hezkého ani bezpečného," postěžovala si obyvatelka Březhradu.

Dana Pavlíčková musela opět začít jednat. „Zatím jsem aspoň dosáhla toho, že SŽDC na bývalém opatovickém nádraží nezlikviduje nástupiště," říká. A také musela rozhýbat další instituce. Nikdo ovšem netušil, jaká je šance, aby České dráhy zasáhly do nového jízdního řádu.

Vypadá to nadějně

Město Hradec Králové proto začalo jednat s pardubickým krajem. „Řešíme to s panem radním Jaromírem Duškem a sešli jsme se se zástupci odborů dopravy obou krajů," sdělil Deníku náměstek královéhradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Město usiluje o to, aby od ledna na bývalém nádraží zastavovaly ráno a odpoledne některé spoje pro studenty a pracující. "Vypadá to nadějně," řekl náměstek Vedlich. Město také jedná s hradeckým Dopravním podnikem, aby dvanáctka jezdila do Březhradu častěji a aby se zlepšila její návaznost na vlaky na Královéhradeckém nádraží.