Pět přivaděčů na budoucí dálnici R35 začne pardubické hejtmanství stavět zhruba do pěti let. Mohly by být hotové dřív než samotná dálnice. Ta se začne stavět z Opatovic nad Labem po etapách a silničáři tak mají dost času.

Kraj bude mít na starosti stavbu silnice mezi Litomyšlí a Moravskou Třebovou, další povede obcí Týnišťko přes Choceň do Králík. Stavět se bude i nová silnice z Vysokého Mýta do severní části kraje, směrem na Choceň a Žamberk. V plánu je také obchvat Rokytna k mimoúrovňové křižovatce R35 a rovněž obchvat Dašic.

„Nejsložitější bude asi obchvat Chocně, který si vyžádá nejvyšší náklady. Velmi složitá bude stavba například i při obchvatu Dašic a napojení u Rokytna, očekáváme, že je tam více než 100 vlastníků pozemků," řekl krajský radní Jaromír Dušek.

„Už jen získat povolení vlivu na životní prostředí EIA je proces na dva roky," dodal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Celkem by v Pardubickém kraji mělo vzniknout okolo 15 přivaděčů na budoucí R35. Většinu z nich má stavět Ředitelství silnic a dálnic, protože půjde o silnice první třídy, které má ve správě. Pardubický kraj má k dispozici desítky milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury na přípravu.

„Pardubický kraj již v roce 2016 podepsal se státem memorandum, ve kterém se stát zavazuje k dopravním stavbám navazujícím na rychlostní silnici R35. Poskytnutí dotací je konkrétní ukázkou plnění memoranda," podotkl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Státní ŘSD pak postaví například přivaděč směřující od Lačnova přes Opatov po silnici I/43, dále potom po silnici I/14 do České Třebové a Ústí nad Orlicí.

Dálnice R35 povede od dálnice D11 u Hradce dál na Moravu. Má být alternativou přetížené dálnice D1. V Pardubickém kraji se napřesrok mají stavět první dva úseky z Opatovic k Vysokému Mýtu. Silničáři nyní dojednávají výkup pozemků v obci Časy u Pardubic.