Inspektoři ČOI loni zkontrolovali 34 cestovních kanceláří a agentur a u 15 z nich zjistili nedostatky. Mezi nejčastější prohřešky patřilo porušení zákona o ochraně spotřebitele, například chyby  při reklamacích.

Šidili seniory

Inspekce odhalila i závažné nedostatky. Jeden z inspektorů například do smlouvy uvedl datum narození, aby dosáhl pětiprocentní slevy pro seniory. „Při účtování zájezdu však tuto slevovou akci pro seniory prodávající nezohlednil," řekl ředitel východočeské pobočky ČOI František Švihlík. Nesprávné účtování tak klienty poškodilo. „Víte, kolik to znamená peněz při hromadném objednávání zájezdů pro seniory?" podotkl ředitel.

Inspektoři v regionu uložili celkem deset pokut v celkové výši 42 500 korun.

Zlepšily se, ale…
„I přes určitá zlepšení, která jsme zaznamenali, jako je například snížení poměru nekalých obchodních praktik nebo lepší kázeň v informování o cenách, nemohou být spotřebitelé se stavem služeb v cestovním ruchu zcela spokojeni," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný. 

V některých případech se na ČOI obrátili nespokojení klienti.  „Přijali jsme celkem 20 podání, šest z nich bylo oprávněných," řekl František Švihlík. Lidé si nejčastěji stěžovali na nevyřízené reklamace, na to, že nabídka neodpovídala skutečnosti, a také na kvalitu služeb.

Klienti cestovních kanceláří mohou však mnoha nepříjemnostem předejít. Podle inspektorů je nutné především pořádně pročíst smlouvu  a seznámit se  obchodními podmínkami, včetně storno poplatků, které podepsáním odsouhlasí.

Případné reklamace je nutné  sepsat ihned na místě a co nejlépe je zdokumentovat. „Nejlépe je jejich správnost a pravdivost nechat potvrdit podpisem svědků," upozornil František Švihlík.

V celém Česku ČOI loni prověřila 276 cestovních kanceláří a agentur, chyby našla u více než třetiny. Podnikatelé v oboru dostali 96 pokut v hodnotě 1,9 milionu korun.