Hlavní silnice se ve špičkách prakticky nedá přejít, lidé tady trpí hlukem, prachem i vibracemi. Auta tak při předem ohlášeném protestu na 20 minut zastavili neustálým přecházením po přechodech u kruhového objezdu Slávie. Na silnicích k objezdu se vytvořily kolony aut, především právě kamionů.

Jenže stavba asi sedm kilometrů dlouhého obchvatu po desetiletích příprav ještě nezískala ani pouhé územní rozhodnutí. Řízení je nyní kvůli připomínkám přerušené, kvůli tomu nemohou začít ani výkupy pozemků.

„Kdybychom se neozvali, nic se nepohne," řekl předseda sdružení Obchvat Náchoda Jan Chaloupka.

Hradecké hejtmanství však místo podpory obchvatu veškerou energii směřuje do plánované dálnice D11, která ale vede přes Trutnov a o jejímž významu mají dopravní experti pochybnosti. Na rozdíl od obchvatu Náchoda, který je s Pardubicemi a Chrudimí, kde se ale obchvaty už staví, pravděpodobně nejucpanějším východočeským městem.

Zato náchodská radnice se už s Ředitelstvím silnic a dálnic před třemi lety pustily do změn, které dopravě ve městě ulehčily. Nejprve úředníci otočili směry jízdy v některých ulicích v centru města. Pak přišly na řadu výstavba nové kruhové křižovatky v Bělovsi, úprava kruhového objezdu U Itálie a úpravy silnice ve směru na Červený Kostelec. V těchto dnech silničáři začali s opravami dvou úseků páteřní silnice přes město, příští rok se počítá s rekonstrukcí kruhových objezdů u Slávie a u Čedoku.

Sdružení Obchvat Náchoda objezd u Slávie při protestech zablokovalo už dvakrát – na podzim 2010 a pak v dubnu 2011. Prvního protestu se zúčastnilo asi 300 lidí, pak účast zeslábla.