Pokud člověk stiskne nouzové tlačítko, zpráva se odešle na zdravotnickou záchrannou službu příslušného kraje a nově už také na spádovou stanici horské služby. Lidé si tak nemusejí pamatovat žádná důležitá čísla, stačí když mají mobil po ruce.

Novou aplikaci záchranáři představili v pondělí 22. ledna v lyžařském středisku Dolní Morava.

Záchranáři díky aplikaci získávají přesnou GPS polohu volajícího i informaci o stavu baterie jeho telefonu. Mezi operátory záchranných složek tak ubývá zdlouhavé vysvětlování situace a předávání údajů.

Aplikace Záchranka, kterou si každý do telefonu může instalovat zdarma, funguje téměř dva roky. Za tak krátkou dobu se jí podařilo dosáhnout výrazných úspěchů.

Půl milionu uživatelů

Ve svých chytrých mobilech ji už má více než půl milionu uživatelů, dennějich z celé republiky při problémech volá kolem čtyřiceti.

„I přes tyto úspěchy se snažíme program neustále vylepšovat, k druhým narozeninám jsme si tak nadělili spolupráci s horskou službou,“ řekl autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.

Z pohledu horské služby bude nová služba v mobilech přínosem.

„Za minulý rok v rámci České republiky horská služba absolvovala devět a půl tisíce zásahů, ve většině případů volající nebyli schopni přesně uvést, kde jsou,“ vysvětlil ředitel Horské služby České republiky Jiří Brožek.

Do hor? Raději vždy s mobilem

V nové aplikaci Horská služba zůstává zachováno samostatné tlačítko pro přímě kontaktování horské služby, na které byli návštěvní hor zvyklí. Uživatelé se dovolají na linku 1210 a současně se odešle nouzová zpráva přímo horské službě.

Horská služba již řadu let apeluje na turisty, aby se do hor nevydávali bez nabitého mobilního telefonu. V Jeseníkách horští záchranáři absolvovali řadu akcí, kdy ztraceného člověka hledali v nepřístupném terénu a jeho mobil byl přitom nedostupný. Loni na podzim se například jednalo o několik zbloudilých houbařů.

Naposledy minulý týden měl velké štěstí skialpinista, kterého v lokalitě Velkého kotle v Jeseníkách zasypala masa sněhu. Zraněný lyžař se ve špatně dostupném terénu dokázal ze sněhu vyprostit sám, mobilem se pak přivolal pomoc horské služby. Pokud by u sebe telefon neměl, jeho dobrodružství by zřejmě dobře neskončilo.