Zatímco Poláci mají smělé plány dostavět svou dálnici S3 k českým hranicím u Královce nejpozději v roce 2019, tou dobou nebude ještě hotov ani první úsek pokračování D11 od Hradce Králové na sever k Jaroměři.
Podle posledního harmonogramu se 23kilometrový úsek nepodaří zprovoznit dříve jak v roce 2020. A to navzdory ujišťování hradeckého hejtmana Lubomíra France, že bagry by na trasu mohly vyjet už na konci příštího roku. Silničáři totiž počítají se zahájením výstavby až o rok později.
„Na konci loňského roku byla už velká část pozemků k výkupu v jednání s jejich majiteli a v případě sedmi pozemků se bude vyvlastňovat," uvedl hejtman Franc.
Po získání stavebního povolení podle něj začne ŘSD s přípravou výběrového řízení na zhotovitele. „Ten by mohl být vybrán ve druhé polovině roku 2016 a oba úseky by se mohly začít stavět najednou v tom samém roce," dodal.
Hejtman také dostal ujištění od ministra dopravy Dana Ťoka, že úřady budou pracovat na co nejrychlejším vydání územního rozhodnutí na zbylých 42 kilometrů dálnice z Jaroměře k hraničnímu přechodu u Královce. Zde už autostráda ale nebude mít kvůli horším parametrům označení nikoliv D11, nýbrž R11.
Na plánech silničářů nic nezměnili ani dopravních experti, podle kterých je R11 od Jaroměře kvůli malé hustotě provozu zbytečná a víc by byly potřeba přeložky a obchvaty na stávající výpadovce do Polska přes Náchod.
Nyní stavbaři pracují na dokončení 2,5 kilometru dlouhého úseku od dosavadního konce D11 před Hradcem Králové přes bývalé pozemky statkářky Ludmily Havránkové ke Kuklenám na jihozápadním okraji města. Začali právě odsud, a to budováním mimoúrovňové křižovatky. Dostavba úseku za 1,1 miliardy korun začala v červenci a hotovo by mělo být v srpnu 2017.
Dostavbu dálnice do Hradce teď navíc potkalo nemilé zdržení, tentokrát zaviněné přímo silničáři.
ŘSD chybovalo v tendru, v němž hledalo firmu na archeologický průzkum, který bude předcházet stavbě části dálnice D11 u Hradec Králové. Jednu z firem vyloučilo neoprávněně. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ji vrátil do soutěže o více než dvacetimilionovou zakázku. ŘSD nyní musí nabídky firem posoudit znovu včetně původně vyloučené firmy.
Poláci „jedou". Hotovo chtějí mít za čtyři roky
Polsko - Starostové na Trutnovsku začínají mluvit o hrozbě mezinárodní ostudy. Poláci totiž budou mít pokračování naší D11, resp. R11 na svém území hotové nejpozději v roce 2019.
V Polsku se autostráda bude nazývat S3 a kolem Legnice, kde se kříží s dálnicí A4, povede na sever přes Štětín až do Svinoústí na břehu Baltu. Řadu úseků už mají dokonce hotových, nyní přichází na řadu 70 kilometrů z Legnice do českého Královce.
Na první část stavby, z Legnice do Bolków už dokonce vyjely stavební stroje, na zbytku trasy k českým hranicím finišuje projektová příprava. Připomeňme, že podle deset let starých plánů českého Ředitelství silnic a dálnic měla celá česká část čtyřproudovky už tři roky stát.
„Nyní je jedinečná příležitost stavbu, o které se hovoří již od 70. let 20. století, konečně posunout k realizaci. Je totiž zahrnutá v Evropské síti rychlostních komunikací a je možné na ni čerpat finanční prostředky z evropského fondu Spojujeme Evropu," upozornil starosta Žacléře na Trutnovsku Miroslav Vlasák.
Přínosy dálničního spojení se přitom ukazují už nyní. Starosta Bolkówa na nedávném česko-polském jednání o dálnici řekl, že od zahájení stavebních prací u Legnice se mu ozývají investoři, kteří by u Bolkowa chtěli postavit nové továrny. Pracovních míst (nejen) v oblasti Krkonoš není právě dostatek.
Dálnice D11 v bodech a číslech
• Dálnice nyní končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či před provizorní sjezd u Libišan. Dostavbou dálnice se významně uleví Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou na silnici I/11, přes které jezdí významná část kamionů na tranzitní trase Náchod – Praha.
• Dálnice D11 se staví od roku 1978, podle plánů by měla komunikace pokračovat přes Jaroměř k polským hranicím. Do Jaroměře silnice povede v dálniční kategorii jako D11 a dále jako rychlostní silnice R11. V Královci u Trutnova se napojí na připravovanou polskou silnici S3.
• Délka dálnice D11: 154 km (87 km od Prahy v provozu, 67 km v přípravě)
• Úsek Hradec Králové – Smiřice: 15,190 km, 9 dálničních mostů, 10 nadjezdů, 2 MÚK, cena 8 miliard Kč bez DPH
• Úsek Smiřice – Jaroměř: 7,39 km, 9 dálničních mostů, 2 MUK, 4 mld Kč bez DPH
• Následující etapy budou vedeny již v kategorii R11. Bude to opět silnice dálničního typu, ale bude o něco užší, jsou tu dovolené strmější stoupání a ostřejší zatáčky. Stavba povede náročným horským terénem. Například jen v 21kilometrovém úseku od Trutnova k hranicím je navrženo 30 mostů, z toho 10 velkých nad 100 m a 2 tunely. Ty jsou navrženy jako dvoutubusové v jednom směru a předpokládá se výstavba dvou oddělených tubusů vzdálených 21 metrů.
(Zdroj: ceskedalnice.cz)