Jakmile se vlastnictví vyřeší, nic nebrání dostavět dálnici do krajské metropole. Optimisticky dokončení dálnice vidí regionální politici, kteří se včera sešli na konferenci v Trutnově.

Čekají na rozhodnutí nového ministra

„V prvním  úseku Hradec Králové – Smiřice je vykoupeno 97 procent pozemků, takže výstavba bude pokračovat podle plánovaného harmonogramu, postupně směrem k Jaroměři," řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc. Kdy se reálně začne stavět ovšem v současné době nikdo nedokáže přesně říci.

„Zahájení výstavby brání už jen podpis smlouvy s dodavateli. Soutěže proběhly, vše je připravené a očekáváme, že nový ministr rozhodne. Pracujeme na tom, aby výkupy pozemků pokračovaly," dodal hejtman.

Dokud ovšem nebudou 
v rukou státu i poslední tři procenta pozemků, stavět se nejspíše nezačne.  „Nejraději bychom vše vyřešili smírnou cestou, ale jsou připravovány také návrhy na vyvlastnění. Ty musí být citlivé, přeci jenom vlastnictví je nejvyšší ústavní právo. Soudy pak většinou ochraňují vlastníky. Není to prostě jednoduché," připustil Marek Novotný, ředitel hradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Silničáři mají do Jaroměře od Hradce postavit zhruba 22,6 kilometrů dálnice. Podle předpokladů by jim kratší úsek ze Smiřic do Jaroměře měl trvat 36 měsíců, delší z Hradce Králové do Smiřic pak 43 měsíců. Podle ŘSD by se v případě optimistické varianty  mělo začít stavět příští rok a daňové poplatníky by tento kus dálnice měl stát zhruba 12 miliard korun.

Dálnici by mohli zaplatit podnikatelé

Ve světě se při stavbě dálnic také někdy používá princip PPP, což zjednodušeně řečeno znamená propojení veřejných a soukromých peněz. „V roce 2008 jsme si nechali vypracovat studii a podle našeho názoru tahle varianta není reálná," vysvětlil hejtman.

Proti této variantě je také trutnovský starosta a poslanec Ivan Adamec. „Účast soukromých firem realizaci vždy v konečném důsledku prodraží. A mohlo by se stát, že by pak dálniční známka nestála patnáct set, ale třeba dva tisíce korun," myslí si Adamec.

Ruch je také na druhé straně hranic v Polsku. Budoucí  D11 má totiž za Trutnovem navázat na polskou dálnici.

„V prosinci jsme jednali s polskými kolegy a máme hotovou přeshraniční studii. Geodeticky jsme se sladili a informujeme se navzájem, v jaké fázi jsme. Poláci budou pravděpodobně rychlejší, protože mají jednodušší situaci s výkupem či vyvlastňováním pozemků. Chtějí také získat peníze z Evropské unie," popsal situaci Marek Novotný. Dodal, že by ŘSD chtělo letos zadat dokumentaci pro územní rozhodnutí.

Jednat se bude 
opět na jaře

Další jednání o osudu dálnice by mělo být v jarních měsících. „V dubnu či květnu chceme uspořádat v Trutnově setkání k dálnici a je naší ambicí, aby se ho účastnili ministři dopravy obou států i zástupci Ředitelství silnic a dálnic a jejich protějšku z polské strany. Tam by měly zaznít konkrétní termíny, kolik na to máme či nemáme peněz a podobně," zakončil hejtman.

Dálnice D11: Praha - Hradec Králové - Trutnov - Polsko.

Polské hranice s hlavním městem v budoucnu spojí dálnice D11. Zatím končí v poli u Hradce.